יום חמישי, 2 ביולי 2015

כן תדברו על ERIC

מהו  ERIC?

ERIC הוא קיצור שמו של Education Resources Information Center.
ERIC הוא מאגר מידע שבהחלט כדאי להכיר. אולי עוד לא שמעתם עליו, אבל הוא כבר לא ילד: בשנת 2014 מלאו לו חמישים! למתעניינים בהיסטוריה ERIC יש כאן מצגת מפורטת.
ERIC הוא מאגר דיגיטלי אונליין של מידע ומחקרים בחינוך. במאגר למעלה מ - 1.5 מליון מאמרים, דיווחים, סיכומי כנסים, ספרים ועוד. למעלה מ - 323,000 פריטים המצויים ב -ERIC הם בטקסט מלא, ונעשה מאמץ להגדיל את מספרם בצורה משמעותית. מאות פריטים חדשים מוספים מדי יום, 4000 פריטים בחודש. מספר צפיות הדף היומי ב -ERIC הוא 110,000.
ERIC ממומן ומתופעל על ידי המכון למדעי החינוך במשרד החינוך האמריקאי (the Institute of Education Sciences, U.S. Department of Education), אולם 50% מהמשתמשים בו הם מחוץ לארצות הברית.
למידע נוסף על  ERIC, כולל רשימת העיתונים והמקורות האחרים אותם הוא מכסה, קראו כאן.


תמונה 1: הממשק של ERIC


איך מחפשים ב - ERIC?

מידע כללי על ERIC ועל אופן החיפוש בו ניתן לראות בסרטון הבא.
כפי שמוסבר בסרטון, ברוב המקרים אין צורך בחיפוש מתקדם לקבלת תוצאות מתאימות. במידת הצורך, ניתן לקרוא כאן על הדרכים ליצירת חיפוש מתקדם.

חיפוש באמצעות התזאורוס

במאגר יש תזאורוס, המאפשר לעשות חיפוש מדוייק יותר. התזאורוס מתעדכן כל חמש שנים. ניתן לגלוש בו לפי נושאים, או לעשות חיפוש של מונחים מסוימים. ניתן גם לבצע חיפוש במאגר ישירות מהתזאורוס בדומה ל -MESH של PUBMED. נכנסים לתזאורוס בלחיצה על המילה תזאורוס, המופיעה בצמוד לחלונית החיפוש בדף הראשי ומודגשת בצהוב התמונה 2. ניתן לראות בתמונה שהטקסט בחלונית החיפוש התחלף מ - Search Education Resources  ל - Search Thesaurus Descriptors. כמו כן מימין לחלונית החיפוש מופיע כעת  קישור המאפשר לגלוש בין קטגוריות התזאורוס. בחלונית החיפוש ניתן לחפש מונחים ישירות בתאורוס.

למידע נוסף על התזאורוס של ERIC ניתן לצפות בוובינר שהוקדש לנושא באוגוסט 2015.
תמונה 2: חלון התזאורוס של ERIC

ERIC  - לא רק לעוסקים בחינוך!

גלישה בין מונחי התזאורוס מגלה שניתן למצוא חומרים רבים שנוגעים למשל לקשר בין תזונה וחינוך, כמו תוכניות קידום בריאות, השפעת ארוחת הבוקר על הישגי התלמידים, או הפרעות אכילה. ניתן לראות דוגמה לנושא רלוונטי  ונקודת פתיחה טובה לגלישה בתזאורוס של ERIC עבור תזונאים למשל מסומנת בתמונה 3.

גלישה בתזאורוס וחיפוש מלים ומלים נרדפות למונחים מסוימים עשויה לעזור גם בחיפוש במנועי חיפוש שאין בהם תזאורוס, כמו גוגל סקולר , גוגל, יאהו, או בינג.




תמונה 3: גלישה בתזאורוס של ERIC, מומלץ לנסות את הקטגוריה  Health and Safety


ממשיכים להתעדכן

עדכונים על ERIC לשנת 2015 ניתן לראות בסרטון הבא.
וברוח ימים אלה, ניתן ומומלץ לעקוב אחר חידושים במאגר ביוטיוב, פייסבוק וטוויטר.

2 תגובות: