יום שבת, 13 באוגוסט 2016

הגוגל הפרטי שלי - Google Custom Search Engine

אולי חלמתם פעם על מנוע חיפוש פרטי משלכם? כזה שיחפש רק באתרים או בדפים שתגדירו לו? ובכן, החלום הזה יכול להפוך למציאות בזכות שירות של גוגל שנקרא Google Custom Search Engine.
בעזרת שירות זה תוכלו ליצור מנועי חיפוש אישיים, שיכילו אילו אתרים שתרצו, ובכך להגביל את התוצאות לנושא ולאיכות הרצויים. אין הגבלה על מספר המנועים שניתן ליצור, או על מספר האתרים/חלקי אתרים/דפים שיכיל כל מנוע חיפוש.


מנועי חיפוש לדוגמה


מאמרי תזונה בטקסט מלא

בוקר אחד קיבלתי פניה מדיאטנית שנמאס לה שכל מאמר שהיא מוצאת הוא בתשלום, והיא יכולה לקרוא את האבסטרקט בלבד. כך נוצר מנוע החיפוש Free Nutrition Journals בו הוגדרו אתרים של עיתוני תזונה שהם בגישה חופשית בלבד.

מנוע חיפוש בנפרולוגיה

מנוע החיפוש Nephrology Updates כולל בתוכו אתרים של ארגונים מובילים בתחום ועיתונים העוסקים בנפרולוגיה, ומאפשר לקבל תוצאות ממוקדות לתחום הרצוי.


איך יוצרים מנוע חיפוש מותאם אישית?

יצירה בסיסית של מנוע חיפוש היא פשוטה ביותר ומודגמת בתמונה 1. 
נכנסים לאתר של Google Custom Search (יש להיכנס קודם עם שם משתמש וסיסמה לחשבון הגימייל שלכם) ובוחרים New Search Engine. באזור של Sites to Search מדביקים את הכתובות של האתרים הרצויים (אין הגבלה על מספר האתרים) ולבסוף בוחרים שם למנוע החיפוש תחת Name of the Search Engine ולסיום לוחצים על Create


תמונה 1. יצירת מנוע חיפוש מותאם אישית

Richard Byrne, העוסק בהדרכה טכנולוגית למורים (אך המידע שהוא מביא מתאים בדרך כלל למגוון מקצועות), פרסם לאחרונה סרטון הדרכה קצר על השימוש הבסיסי ב - Google Custom Search Engine
לקריאה על אלמנטים מתקדמים של Google Custom Search Engine קראו כאן.


RETINA  - מנוע חיפוש רפואי הבנוי על Google Custom Search


מי שלקח את Google Custom Search צעד אחד קדימה הוא Dipayan Sengupta, מתמחה ברפואת עור מהודו, שבנה מנוע חיפוש רפואי בשם RETINA על פלטפורמה זו.
אל מנוע חיפוש זה נחשפתי בעקבות כתבה של Bettercloud monitor (גוגל גורו לשעבר) המונה את ארבעת התוספים הטובים ביותר של כרום לאנשי מקצוע בתחום הרפואה. אני לא בטוחה שאני מסכימה עם קביעה זו, אך שווה להציץ ואולי תמצאו את התוספים הללו מועילים.

היה לי גם הכבוד לדווח ליוצר האתר Dipayan Sengupta על הכתבה, שמיד פרסם אותה בדף הפייסבוק שלו (תמונה 2).


תמונה 2. יוצר האתר מדווח על הכתבה של Bettercloud monitor


RETINA

האתר RETINA בנוי כאמור על פלטפורמת Google Custom Search, בתוספת פילטרים מתקדמים. לא הייתי אומרת שהוא יכול להחליף אתרים ייעודיים כמו PubMed, אך לצורך ייעול החיפוש של חומר מקצועי בגוגל הוא בהחלט פתרון מעניין.
בדף הבית של האתר יש להקליד את מילות החיפוש הרלוונטיות, ולבחור את מטרת החיפוש מבין אפשרויות רבות כגון הנחיות קליניות, אפליקציות או מחקרים קליניים.
לאחר ביצוע החיפוש מופיעים פילטרים נוספים הרלוונטיים למטרת החיפוש שנבחרה, וכן פילטר של מועד הפרסום (לפני חצי שנה, שנתיים או חמש שנים).
מידע נוסף על אופן החיפוש ברטינה והשימוש בפילטרים ניתן לקרוא כאן.


תמונה 3. מנוע החיפוש הרפואי רטינה

מידע מענין נוסף שניתן למצוא בתוצאות החיפוש של רטינה הוא קישור ישיר לאתר הפירטי להורדת מאמרים אקדמיים Sci-Hub לכל מאמר "החשוד שהוא בתשלום", הזוכה לפופולריות רבה בהודו.

תמונה 4. תוצאות החיפוש של רטינה: קישור ישיר לאתר Sci-Hub

לאחר שנחשפתי לאתר התכתבתי קצת עם יוצרו, שסיפר לי שכאמור הוא מתמחה ברפואת עור, וכי חשב כבר מספר פעמים לסגור את האתר עקב העומס הרב. אולם הוא רואה כמה אנשים מכל רחבי העולם נעזרים בו ולכן הוא משאיר אותו ואף מתכנן להמשיך ולפתח אותו אחרי שיירד קצת עומס הבחינות. כך ששווה לעקוב :)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה