יום שישי, 22 ביולי 2016

מאחורי הכותרות - כמה מקורות

הכותרות: מרעישות. המציאות: בד"כ קצת פחות. איך מתמודדים עם כותרות בנושאי תזונה ובריאות המופיעות חדשות לבקרים ברשת ובעיתונות הפופולרית? מספר ארגונים ואנשי מקצוע מנסים לעזור לנו בכך. להלן פירוט של אתרים העוסקים בנושא, באנגלית ובעברית.

מקורות מידע לניתוח האמת מאחורי הכותרות

אתרים באנגלית


1. Health News מאתר NHS



NHS choices

האתר הרשמי של משרד הבריאות הבריטי NHS Choices במדור Health News מספק סקירות עדכניות ומפורטות על מאמרים שתופסים כותרות בנושאי בריאות שונים. ניתן לגלוש לפי נושאים (בחירה מתפריט שנפתח בלחיצה על לשונית Health News)  ביניהם Diet And Nutrition, Obesity and weight loss ועוד. כל פוסט מתייחס למאמר מסויים ובנוי בצורה שיטתית בד"כ על פי ראשי הפרקים: מהיכן הגיע הסיפור? איזה סוג מחקר נעשה? מה כלל המחקר? מה היו התוצאות? כיצד פירשו אותן החוקרים? ולסיום: מסקנות. כמו כן מצורף קישור למאמר/ים הרלוונטי/ם בעיתונות הפופולרית, ולמאמר הנידון מהספרות המקצועית.
פרסום סקירות אלה על המאמרים נעשה תוך ימים בודדים מעת פרסום המאמרים המקוריים, מה שהופך אותן לשימושיות מאוד לעזרה בהתמודדות עם שאלות הציבור, חומר לימודי לסטודנטים, וחומר רקע לפוסטים ברשתות החברתיות.

מידע נוסף על מאחורי הקלעים של מדור זה , שנוסד כבר בשנת 2007, ניתן לקרוא כאן
כמו כן ניתן להרשם לעדכוני RSS על פוסטים חדשים במדור דרך הבלוג של Pubmed Health כאן בקישור

2. Facts behind the headlines

ארגון בריטי נוסף, (British Nutrition Foundation (BNF  מספק באתר שלו מדור הנקרא Facts behind the headlines. המדור הרבה פחות פעיל בהשוואה ל - NHS, אך אפשר לדלות ממנו מספר כתבות מעניינות ושווה לעקוב אחרי פרסומים חדשים מפעם לפעם.


Facts Behind the Headlines


3. Sense About Science - Ask For Evidence Campaign 

הארגון Sense About Science הוקם משנת 2001, לאחר שמייסדיו שמעו את הסערה התקשורתית על כך ש"טלפונים סלולריים מטגנים את המוח" ונזעקו להביא את העובדות לציבור. מטרת הארגון הבלתי תלוי היא לסייע בהסברת מידע המוצג כמדעי בתקשורת.
במסגרת פעילותם השיקו בארגון את הקמפיין Ask For Evidence בו הם מעודדים את הציבור ומדריכים אותו כיצד לבדוק את אמיתותו של מידע שמתפרסם, ומספקים ניתוח של מידע על סיפורים שהתפרסמו לפי נושאים
ביו הנושאים בהם עוסק הקמפיין הם דיאטות ומזון, רפואה ובריאות ועוד.


Sence about Science


4. Health News Review

האתר HealthNewsReview מגדיר את עצמו Your Health News Watchdog. באתר אינדקס של כתבות בנושאי בריאות עם ניתוח של עורכי האתר לגבי אמינות המידע. ניתן למצוא כתבות לפי אינדקס נושאים או תגיות. לאתר גם בלוג המספק הרחבה נוספת בנושאים הנדונים.


Health News Review



5. Students 4 Best Evidence

רשת של סטודנטים מרחבי העולם (בעיקר ארצות הברית ובריטניה) המתעניינים בקידום רפואה מבוססת עובדות. באתר בין היתר מדור העוסק בניתוח חדשות בריאות.


Students 4 best Evidence


6. Healthcare Triage

בערוץ היוטיוב  Healthcare Triage מסביר ד"ר אהרון קרול נושאים שונים הקשורים ברפואה, טיפול רפואי ופרסומים בתקשורת בנושאים אלה. ד"ר קרול פרסם לפני מספר חודשים סרטון שעסק בדיוק בנושא הנידון בפוסט זה: פרשנות של כותרות מרעישות בתחום הרפואה. לצפיה בסרטון לחצו כאן.

Healthcare Triage


מקורות מידע לניתוח האמת מאחורי הכותרות

אתרים בעברית


1. מכון דוידסון - הזרוע החינוכית תשל מכון ויצמן למדע

האתר החדש של מכון דוידסון הוא מקור מידע מצוין בנושאים מדעיים, וביניהם המדור יש מקום לספק העוסק במדע שמאחורי הכותרות. ניתן למצוא שם מידע הנוגע לנושאים שעלו לאחרונה לכותרות כמו משקאות חמים וסרטן, חומצה פולית בהריון ועוד.
ניתן להגיע בקלות לכל הכתבות במדור בלחיצה על אפשרות החיפוש של האתר ולאחר מכן בחירת לשונית יש מקום לספק. באתר כתבות בנושאים נוספים ביניהם חדשות המדע והיום לפני במדע.


מכון דוידסון - יש מקום לספק


2. מדע גדול בקטנה

מדע גדול בקטנה הוא דף פייסבוק שהוקם בשנת 2013, ועוסק בנושאים מדעיים שונים, בין היתר בפרשנות מאחורי הכותרות. המנהל הראשי של הדף נכון להיום הוא יומירן ניסן, סטודנט לתואר שני בביולוגיה, הפקולטה לביולוגיה בטכניון, ואיתו צוות של כותבים העוסקים בתחומים מדעיים שונים. למדע גדול בקטנה גם ערוץ יוטיוב וחשבון טוויטר, ובקרוב כנראה גם אתר. בדף עוסקים גם בנושאים הקשורים בתזונה, למשל פוסט שעוסק בהודעת WHO על משקאות חמים וסרטן, שלכתיבתו היה שותף גם צרי בריקנר, או פוסט בנושא התרופה סקסנדה.

מדע גדול בקטנה


3. לא רלוונטי

האתר לא רלוונטי הוקם בשנת 2002 על ידי חנן כהן, פעיל אינטרנט. חנן מתייחס למכתבי השרשרת השונים המופצים ברשת, וכן לפוסטים בפייסבוק. חנן בודק כמיטב יכולתו את המידע המופץ, ומפרסם את מסקנתו : "אפשר להעביר", "לא להעביר" ו-"לכאן ולכאן". ההמלצות נקבעות על פי אמיתות העובדות הכתובות במכתבים וכן על ידי השקפת העולם שלו. 
חלק מהנושאים הנידונים קשורים גם לעולם התזונה, למשל על פול בקמח השמרים הכשר לפסח או  שום מסוכן לבריאות. שווה להציץ מדי פעם...


לא רלוונטי



קריאה מהנה!

2 תגובות: