יום חמישי, 7 ביולי 2016

כבר לא ילד: פאבמד חוגג 20 !

מאגר המידע פאבמד חוגג 20 שנה! ולנו יש בהחלט סיבה לחגוג ביחד איתו ולאחל לו אריכות ימים. להלן ההודעה הרשמית על האירוע.
קצת סטטיסטיקות:


מתוך מצגת מאי 2016


מה מייחד את פאבמד?

בניגוד למאגרי מידע מדעיים אחרים בגישה חופשית ברשת, בהם איתור החומר הוא בעזרת מנועי חיפוש אוטומטיים בעיקר (דוגמת גוגל סקולר למשל), פאבמד הוא מאגר העשוי בעבודת יד של אנשי מקצוע, וניתן לעשות בו חיפוש המונחה על ידי משמעות הטקסט. אולי כאן המקום להגיד מילה טובה לממשל האמריקאי המאפשר גישה חופשית מכל העולם לאתר הזה, שהחל כפרויקט ניסויי בינואר 1996 (השנה בה סיימתי את לימודי התזונה בפקולטה...) והגיע עד הלום.


חוגג 20!

MeSH - משמעות השנים ועוד

MeSH הוא מאגר מילות המפתח של מדליין (המאגר העיקרי מבין המאגרים המרכיבים את פאבמד), המשמש ליצירת אינדקס של כל מאמר ומאמר המופיע בו. החיפוש באמצעות MeSH הוא שיטתי ויעיל, ונותן תוצאות מדויקות בהשוואה לחיפוש במנוע חיפוש אוטומטי.
MeSH מתעדכן מדי שנה בחודש דצמבר, והעדכון משקף את השינויים והחידושים בתחומים אותם הוא מכסה. כאן בקישור מידע על העדכונים שנעשו בדצמבר 2015. כך למשל בשנת 2015 נכנס ל - MeSH המונח  Diet, Paleolithic ובאופן די מפתיע נכנס המונח Diet, Vegan  רק בעדכון של 2016. קודם לכן נכלל המושג טבעונות תחת הגדרה רחבה של צמחונות.
מכאן למשל עולה השאלה איך מבצעים חיפוש דרך MeSH על המונח טבעונות? איך מתייחסים למה שהיה עד 2015 ואיך מחפשים החל מ -2016? סרטון שפורסם לאחרונה על ידי מרכז ההדרכה של הספריה הלאומית לרפואה מסביר מה משמעות התאריכים המופיעים בערכים של MeSH וכיצד יש להתייחס אליהם בעת ביצוע חיפוש. לצפיה בסרטון לחצו כאן.
סרטון נוסף ומקיף (11 דקות - מומלץ!) על MeSH ניתן לראות כאן.


מידע נוסף על פאבמד ו - MeSH

מידע נוסף על חיפוש יעיל בפאבמד, חיפוש באמצעות MeSH, שמירת מאמרים, קבלת התראות על חיפושים, פילטרים אישיים ויצירת ביבליוגרפיה עם My NCBI קראו כאן.
מידע על הספרים שניתן לקרוא בפאבמד קראו כאן.

ספרים - גם בפאבמד



מזל טוב ואריכות ימים לפאבמד!!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה