יום שלישי, 22 בספטמבר 2020

MeSH on Demand - תמיד לשרותך

תמונה 1. MeSH on Demand

מבוא - על בינה מלאכותית ב - PubMed

כלים מבוססי בינה מלאכותית נכנסים יותר ויותר לשימוש יומיומי במגוון תחומים, וכך גם בתחום מנועי החיפוש. מנוע החיפוש הוותיק לאיתור מידע בתחום הביו-רפואה PubMed עודנו מבוסס בעיקר על טכנולוגיה של בינה אנושית - אחזור מידע באמצעות מילות מפתח שנקבעו על ידי אנשים (מונחי MeSH). אולם גם ב - PubMed יש ניצנים של שימוש בטכנולוגיה של בינה מלאכותית. את השימוש העיקרי בטכנולוגיה זו ניתן לראות בצורת הסידור של תוצאות החיפוש, שכעת היא ברירת המחדל של האתר, הנקראת Best match. Best match הוא אלגוריתם מבוסס בינה מלאכותית, שמבוסס בין היתר על למידה של התנהגות מליוני המשתמשים של האתר, ומטרתו להביא את התוצאות הרלוונטיות ביותר לדף התוצאות הראשון. 

מי אתה MeSH on Demand?

MeSH on Demand הוא כלי נוסף של PubMed המבוסס על בינה מלאכותית. הוא מעט נסתר מן העין, אך ניתן להגיע אליו בקלות מדף הבית של PubMed כמתואר בתרשים 1. הכלי מאפשר להדביק בתוכו טקסט של עד 10,000 תוים (כחמישה עמודים מודפסים), אך ניתן לכתוב בו גם מספר מלים בודדות. מתוך הטקסט שנכניס אליו, יודע MeSH on Demand להדגיש את המלים מתוכו שמתאימות למונחי MeSH קיימים, ולתת הסבר על כל מונח. בנוסף, הוא נותן רשימה של 10 מאמרים המתאימים למונחים הללו  ב - PubMed. 

חיפוש באמצעות MeSH on Demand

אולי החלק הכי שימושי בכלי הוא האפשרות ליצור חיפוש מתוחכם ישירות  ב – PubMed מהמונחים שנמצאו או רחבים יותר. את התהליך מתחילים בלחיצה על הכפתור Start PubMed Search שנמצא מימין לתיבת החיפוש. בלחיצה עליו מתקבל "תפריט" של המונחים שאותרו בחיפוש, ולצידם גם המונחים בעלי המשמעות הרחבה  יותר לשימוש לפי הצורך. מסמנים את המונחים הרצויים לחיפוש ולוחצים על Search in PubMed כמתואר בתמונה 2. 

תמונה 2. בחירת מונחי חיפוש מתוך Mesh on Demand


החיפוש המתקבל ב - PubMed הוא חיפוש מתוחכם, לדעתי אפילו יותר מזה שמתקבל כשעושים חיפוש ב - 
PubMed עצמו. כפי שניתן לראות בפירוט פרטי החיפוש (מהחיפוש המתקדם של PubMed, תמונה 3) כל מונח שבחרנו מופיע עם תוית של MeSH  וגם ללא תוית, שזה מקביל לתוית All Fields בחיפוש הרגיל. אולם אם יש מלים נרדפות , כמו למשל בדוגמה למונח Celiac Disease, הוא מוסיף אותן גם לחיפוש, מה שלא קורה בחיפוש רגיל. שווה!

תמונה 3. פרטי החיפוש המתקבל מחיפוש ב - PubMed דרך Mesh on Demand



איך מגיעים ל - MeSH on Demand ?

הגישה לכלי MeSH on Demand היא דרך דף הבית של PubMed כמתואר בתרשים 1.

תרשים 1. איך מגיעים ל - MeSH on Demand

סרטון הדרכה על השימוש ב - MeSH on Demand

לצפיה בסרטון הדרכה על  MeSH on Demand לחצו כאן או ראו להלן. הסרטון הוא מתוך סדרת השידורים החיים בנושאי מידענות "ראשון בלייב" בקהילה לא מחפשים.מוצאים מדי יום ראשון בשעה 21:00. מוזמנים להצטרף! 



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה