יום ראשון, 12 בפברואר 2017

זה לא רק סמנטיקה - על מנוע החיפוש Semantic Scholar והפיתוח החדש: Citeomatic

מנוע החיפוש החופשי Semantic Scholar עלה לרשת בחודש נובמבר 2015 עם 3 מליון מאמרים מדעיים. כיום הוא מכסה למעלה מעשרה מליון מאמרים, והצפי לשנת 2017 הוא הרחבה לעשרים מליון מאמרים מדעיים.
לפי המידע על מנוע החיפוש, מרבית המאמרים עד כה הם מתחום מדעי המחשב והמוח, אם כי מההתנסות שלי מצאתי מאמרים רבים גם בתחומי הרפואה השונים כולל תזונה. התוכנית לשנת 2017 היא להגדיל משמעותית את הכיסוי של מנוע החיפוש לתחום הביו רפואי.
מנוע החיפוש הוא פרי פיתוחם של Allen Institute for Artificial Intelligence בהנהלת מדען המחשבים פרופ' אורן עציוני ו- The Allen Institute for Brain Science. עוד על פרופ' אורן עציוני ועל סמנטיק סקולר ניתן לקרוא כאן בבלוג של עמי סלנט.


סמנטיק סקולר וה - Citeomatic

מאפייני Semantic Scholar

צורת החיפוש של סמנטיק סקולר שונה ממנועי חיפוש אחרים ומבוססת על בינה מלאכותית. בשיטה זו מנוע החיפוש כמו "מבין" את המאמר, ודולה ממנו את מילות המפתח מבלי להיות תלוי במלים שהגדירו המחבר או המו"ל. הוא גם מסוגל למשל להבין מי מבין המאמרים המצוטטים במאמר היו חשובים למאמר, ומי צוטטו לצורך רקע בלבד.
כמו כן חשוב לדעת שסמנטיק סקולר מכסה כמעט אך ורק מאמרים בטקסט מלא. או כפי שמסבירים יוצרי האתר, הם אינם יכולים לעבור את חומת התשלום. 

כלים שימושיים


פילטרים

את תוצאות החיפוש ניתן למיין לפי רלוונטיות או תאריך (בפינה הימנית העליונה של המסך).
הפילטרים מצד שמאל של מסך תוצאות החיפוש מאפשרים מיונים נוספים, חלקם ספציפיים מדי לטעמי (אם אתם לא חוקרי מוח):
  • לפי תחום המחקר Filed of study - כאן ניכרים תחומי העיסוק של יוצרי מנוע החיפוש - התחומים הקיימים נכון לעכשיו הם מדעי המחשב ומדעי המוח. 
  • לפי שנת הפרסום
  • לפי סוג הפרסום (סקירה, מאמר מקורי ועוד)
  • לפי מחבר (מאפשר גם לזהות מחברים מובילים בתחום מסוים)
  • לפי העיתון בו פורסם המאמר
  • לפי האזור במוח וסוג התא במערכת העצבים ... (מדעי המוח כבר אמרנו?)
  • לפי מאגרי נתונים בהם השתמשו
  • לפי מונחי מפתח - שימושי!!
  • לפי שיטות מחקר
  • לפי בעל החיים הנחקר

שמירת מאמרים, שיתוף וציטוט

בראש המסך ניתן למצוא כלים ברוח התקופה - כפתור שיתוף של מנוע החיפוש לרשתות חברתיות שונות, וכן אפשרות להרשם באמצעות פייסבוק, גוגל או טוויטר וכך לשמור מאמרים ברשימת קריאה. 
את השמירה של מאמרים עושים בעזרת כפתור השמירה המופיע מתחת לכל מאמר בתוצאות החיפוש. 
כפתור ה - Cite המצוי גם כן תחת כל מאמר יאפשר לכם לשלוח את הציטוט לתוכנות לניהול ביבליוגרפיה או לקבל ציטוט מוכן להעתקה לפי APA, MLA או שיקגו. 

מאמרים דומים, מהירות הציטוט והרפרנסים המרכזיים

מתחת לכל מאמר נוכל למצוא גם הפניה למאמרים דומים ולטקסט המלא.
בחלק מהמאמרים יופיעו גם הנתונים המעניינים הבאים - באיזו מהירות צוטט המאמר ( Citation Velocity), ואילו רפרנסים שהוא מצטט הם החשובים ביותר לתוכנו ( Highly Influential Citations).

חדש! ה - Citeomatic

בסוף ינואר 2017 הושק כלי חדש לסקירת ספרות שזכה לשם Citeomatic. מעלים לתוך ה - Citeomatic אבסטרקט או מאמר, והכלי מוצא מאמרים רלוונטיים. מתאים במיוחד בתחילת מחקר, או רגע לפני פרסום מאמר. אבל גם סתם כך למצוא מאמרים נוספים דומים למאמר טוב שכבר מצאתם. 


מה בין סמנטיק סקולר לגוגל סקולר ופאבמד - מחשבות

הכיסוי של מאמרים בטקסט מלא בעיקר מגביל את תוצאות החיפוש של סמנטיק סקולר לעומת מנועי החיפוש  פאבמד וגוגל סקולר, שכן כוללים מאמרים בתשלום בתוצאות החיפוש שלהם.
מבחינת היקף החומר המכוסה על ידי מנועי החיפוש, אם בסמנטיק סקולר שואפים להגיע ל -20 מליון בשנת 2017, בפאבמד יש כבר עכשיו מעל 26 מליון מאמרים, ובגוגל סקולר לפי ההערכות אף מעל 200 מליון.
יתרונו של גוגל סקולר הוא בכיסוי הרחב שלו, אולם הפרסומים הכלולים בו אינם מאמרים מדעיים בלבד, וכן החיפוש שלו כמעט ואינו מבוסס על מילות מפתח (מקור). 
בפאבמד כל המאמרים המגיעים למדליין עוברים מפתוח על ידי אנשי מקצוע הקוראים אותם - כך שיש מי שקורא ומבין את המאמר, בדומה לבינה המלאכותית אולי, אך כיון שמדובר בקצב של בני אדם לעומת מחשב, היתרון של מחשב ברור לאור הנפח העצום של מאמרים מדעיים המתפרסמים מדי שנה. 

שורת תחתונה

לעת עתה נראה שסמנטיק סקולר אינו יכול להחליף את גוגל סקולר ופאבמד באופן בלעדי, אך הוא בהחלט ראוי להכנס לרשימת מנועי החיפוש השימושיים והמשלימים זה את זה. שווה לעקוב ולראות אילו עדכונים ייכנסו בשנת 2017, נראה כי יש בהחלט למה לצפות!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה