יום שני, 8 באפריל 2019

USDA: מאגר הרכב המזונות מתחדש

אם נכנסתם לאחרונה לאתר המציג את הרכב המזונות של משרד החקלאות האמריקאי, ה - USDA, בוודאי שמתם לב להודעה זו:
הרכב המזונות של USDA: עובר לאתר חדש
אם קצת קשה לקרוא, הנה השורה התחתונה: משרד החקלאות האמריקאי משיק בימים אלה אתר חדש לבדיקת הרכב המזונות. האתר החדש עלה לאוויר בתאריך 3.4.19. האתר הקודם יורד מן הרשת בעוד מספר שבועות על פי הרשום, ומי שינסה לגשת אליו יופנה אוטומטית לאתר החדש.

https://fdc.nal.usda.gov/index.html

אז מה חדש באתר החדש?

האתר החדש נקרא FoodData Central, והוא כולל למעשה את מאגרי המידע שהיו קיימים באתר הקודם, בתוספת מקורות מידע חדשים. האתר החדש מספק 5 סוגי נתונים, מתוכם שני מקורות מידע חדשים, המציגים מידע שלא היה קיים בעבר.
המקורות החדשים הם:

Foundation Foods

מידע על רכיבי התזונה של מזונות הקיימים באופן מסחרי, וכן מטא-דאטה (מידע על מידע) על מזונות אלה, כגון מספר הדגימות שנבדקו, היכן נלקחו הדגימות, באיזה תאריך נלקחו, באיזו שיטה אנליטית נבדקו, ואם רלוונטי אז גם הגנוטיפ ושיטת הגידול החקלאי. נתונים אלה יכולים לשפוך אור על הגורמים הרבים להבדלים בפרופיל רכיבי התזונה של מזונות. מספר המזונות בקבוצה זו ילך ויגדל עם הזמן.

Experimental Foods

המידע בחלק זה מפנה בגרסה הנוכחית של האתר למגוון מקורות של מחקר חקלאי רלוונטי, בגרסה הבאה של האתר שתעלה בהמשך הוא יכלול מידע על מזונות שקיימים באופן נסיוני בלבד ועדין לא מסחרי.

מקור מידע קיים שלא היה זמין דרך האתר הקודם:

Food and Nutrient Database for Dietary Studies

ערכי מזונות המבוססים על הערכים ששימשו בסקרי הבריאות והתזונה של ארצות הברית (NHANES)

מקורות המידע שהיו קיימים גם באתר הקודם:

Standard Reference - SR Legacy

מקור המידע העיקרי על הרכב המזונות בארצות הברית בעשורים האחרונים, נבנה בעזרת שיטות מוקדמות לאנליזה של מזונות, הכוללות בדיקות מזון וחישובים.

USDA Global Branded Food Products Database

ערכים של רכיבי תזונה של מוצרי מזון מסחריים, שסופקו על ידי החברות השונות.

קישור למקורות מידע נוספים

באתר החדש כתוב, בחלק של השאלות והתשובות, כי האתר כולל קישורים למאגרי המידע על תוספי תזונה DSLD ו - DSID, שכתבתי עלים לאחרונה. לאחר שלא הצלחתי למצוא את הקישורים הללו באתר פניתי לתמיכה, ומתשובתם התברר שקישורים אלה טרם קיימים. יש למה לצפות!

מידע נוסף על האתר

בעת חיפוש של מזון כלשהו באתר מתקבלות תוצאות מכל חמשת מקורות המידע. ניתן לבחור רק את המקור/ות הרצוי/ים ובכך לסנן את התוצאות. טיפים נוספים לחיפוש באתר ניתן לראות כאן.
יש לציין כי החיפוש והשימוש באתר, כולל  במובייל,  נותן בינתיים תוצאות מוגבלות בלבד. לא ניתן למשל לחפש לפי רכיבי תזונה או להתאים את גודל המנה המחושבת באופן אישי, אפשרויות שקיימות באתר הקודם. בבירור שלי עם צוות האתר כלים אלה יוספו לאתר החדש בעדכוני הגרסה הבאים בהמשך.

לסיכום

יתרונו העיקרי של האתר החדש הוא בריכוז כל מקורות המידע העיקריים על הרכב המזונות בארצות הברית במקום אחד. עם זאת, בשלב זה כלים שימושיים רבים שקיימים באתר הקודם עדין לא פעילים בו. פניתי לצוות האתר שלא יורידו את האתר הקודם לפני שהאתר החדש יהיה מעודכן בכל הכלים החשובים הללו. ימים יגידו האם האתר החדש אכן יכיל את כל המידע והכלים השימושיים לאנשי המקצוע בתחום, שווה לעקוב!

2 תגובות: