יום רביעי, 10 ביוני 2020

ספרים רבותי ספרים

חודש יוני הוא חודש הספר, ועל אף שהשנה בוטלו ירידי הספרים עקב הקורונה, בספרים הדיגיטליים ניתן עדיין לצפות באופן חופשי. מנצלת את ההזדמנות לציין שני מקורות לספרים אקדמיים ברשת.

BookShelf - מדף הספרים של PubMed

BookShelf הוא מאגר הספרים בטקסט מלא של PubMed. המאגר הושק לראשונה בשנת 1999 (שלוש שנים לאחר שהושק PubMed עצמו) עם הטקסט המלא של המהדורה השלישית (שנת 1995) של הספר Molecular biology of the cell, המוכר היטב לכל מי שלמד תואר במדעי החיים. כעת ניתן לקרוא בו את מהדורה 4 משנת 2002. המהדורה האחרונה שהתפרסמה נכון להיום היא מהדורה 6 משנת 2015.  
BookShelf מכסה כיום מעל 7500 פרסומים במדעי החיים והרפואה, ומארח מעל 15 מליון מבקרים בחודש. כ - 300 פרסומים נוספים אליו מדי חודש.
למרות שמו, למעשה רק 1% מהפרסומים שמכסה המאגר הם ספרים (Textbooks). סוגי הפרסומים הנוספים במאגר הם בין היתר סקירות שיטתיות, דו"חות, הנחיות קליניות ומונוגרפים. על אף אחוז הספרים הנמוך מכלל החומר במאגר, הספרים הם אלה שזוכים לשימוש הגבוה ביותר.
ספרים מעניינים שאפשר לציין מהאוסף הם למשל הספר Hormones, Metabolism and the Benefits of Exercise או הספר Public Health Ethics: Cases Spanning the Globe

התוכן של BookShelf
תמונה 1. התוכן של BookShelf (מקור: סרטון זה)

מאגרי מידע בתוך BookShelf

תוכן האתר כולל גם מספר מאגרי מידע, בין היתר מאגרים שהועברו אליו מאתר Toxnet שהוסר מהרשת. שני מאגרים חשובים ושימושיים שאפשר לציין בהקשר זה הם מאגר LactMed, הכולל מידע רב על השפעת תרופות שונות על הנקה. הודעה על העברת המאגר ל- BookShelf אפשר לקרוא כאן, וכן מאגר Liver Tox הכולל מידע על תרופות, תוספי תזונה וחומרים נוספים העלולים לגרום לנזק לכבד. מאגרים אלה מתעדכנים באופן שוטף. מידע נוסף והדרכה לחיפוש במאגרים LactMed ו- Liver Tox ניתן לראות כאן בוובינר מיוני 2020 בנושא. 

איך מגיעים ב - BookShelf?

התוכן המכוסה על ידי BookShelf כלול ב - PubMed, כך שפריטים מתוכו יעלו בהתאם לחיפושים שתבצעו.  אם רוצים לחפש ישירות ב - BookShelf ניתן להגיע אליו דרך הקישורים שבתחתית דף הבית של  PubMed כמתואר בתמונה 2.


תמונה 2. גישה ישירה  ל - BookShelf מהקישורים בתחתית דף הבית של  PubMed


ניתן גם לסנן את תוצאות החיפוש ב -  PubMed לתוכן שמקורו ב -  BookShelf  על ידי שימוש בפילטרים המובנים של PubMed כמתואר בתמונה 3:

תמונה 3.סינון תוכן של חיפוש ב - PubMed למידע מ - BookShelf בלבד


לסינון מדוייק של ספרים או פרקים מספרים או ניתן להשתמש בחיפושים ללא תגית עם המונחים במתואר בתמונה 4:


תמונה 4. חיפושים ממוקדים לספרים ופרקים מספרים


מידע נוסף על אופן השימוש ב - BookShelf וכן רקע כללי על המאגר ניתן לראות כאן בסרטון
הרשמה לעדכונים על חומר חדש שעולה לאתר או עדכונים על חיפושים שנעשו ניתן לקבל באמצעות RSS מדף הבית של BookShelf או באמצעות Create Alert  ב - PubMed. 

Open Research Library


המטרה של Open Research Library, שהושקה רשמית בינואר השנה על פי הבלוג של ד"ר יפה אהרוני, היא להוות פלטפורמה שבה ירוכזו כל הספרים בגישה פתוחה שעברו בקרת עמיתים. בספריה נכון להיום מעל 20 אלף ספרים ופרסומים מדעיים נוספים, כולם בגישה פתוחה. ניתן לגלוש לפי קטגוריה או לפי המו"ל, ולשמור סימניות, הערות ומועדפים בחשבון אישי. שווה לגלוש קצת בין הקטגוריות או להשתמש באופציית החיפוש לאיתור הספר הרלוונטי לכם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה