יום חמישי, 25 ביוני 2020

Preprints in PubMed

פיילוט חדש מתחיל החודש ב - PubMed, במסגרתו יוכנסו מאמרים מסוג Preprints לראשונה למאגר. וובינר מיוחד שהתקיים לאחרונה מתאר את הפיילוט לפרטי פרטים. ה - Preprints שיוכנסו ל - PubMed, דרך מאגר PMC, יהיו של מחקרים שנעשו באמצעות מימון של ה - NIH, במטרה להגביר ולהקדים את החשיפה לממצאיהם. הדגש הראשוני של ה - Preprints שיוכנסו יהיה מחקרים בנושא מגיפת ה - Covid-19, המגיפה שהדגישה את הצורך בפרסום מהיר ונגיש של מידע מדעי. להדגשת המשמעות של פרסום מהיר, פרסום מאמר בדרכים המקובלות לאחר בקרת עמיתים יכול לקחת חודשים ושנים.

מהו Preprint?

בשלב ראשון יש לשאול מהו בעצם Preprint ? מסתבר שקיימות מגוון הגדרות למונח, שמשתנות גם בהתאם לתחום המחקר. הגדרה מקובלת היא  - גרסה מוקדמת של מאמר מדעי, שפורסמה על ידי המחבר/ים בפלטפורמה בגישה פתוחה, בדרך כלל לפני או במקביל לתהליך של בקרת עמיתים.  
תרשים של שלבי הפרסום של מאמר ניתן לראות בתמונה 1, הלקוחה מתוך הוובינר של רשת הספריות לרפואה בארצות הברית  (NNLM), שהתקיים לרגל תחילת הפיילוט. ההבדל העיקרי בין Preprint ל - Postprint הוא בקרת העמיתים שעבר ה -  Postprint,  כמו כן ל - Preprint ול - Postprint לא יהיה אותו מספר מזהה דיגיטלי DOI, בעוד ל -  Postprint ול - Published כן יהיה מספר DOI זהה שניתן על ידי המו"ל. 


תמונה 1. מקומו של  Preprint בשלבי הפרסום של מאמר מהסרטון


איך נזהה Preprint ב - PubMed?

על מנת להבטיח את שקיפות הפרסום, בכל רשומה של מאמר שהוא Preprint ב - PubMed תופיע הערה בצבע ירוק המדגישה שמדובר ב - Preprint שטרם עבר בקרת עמיתים (תמונה 2).


תמונה 2. תצוגה של Preprint ב - PubMed


בנוסף, ברשימת הפילטרים של PubMed  ניתן לראות כעת פילטר מיוחד בקטגוריה של Article Type עבור Preprint (תמונה 3). פילטר זה מאפשר חיפוש ממוקד של פרסומים אלה, וגם מאפשר להוריד פרסומים אלה מהחיפוש לפי הצורך באמצעות האופרטור NOT.

תמונה 3. פילטר עבור Preprint


מענין לראות איך יתקדם הפיילוט ומה יהיו מסקנותיו. על כך נשתמע בשנה הבאה!

תגובה 1: