יום שישי, 26 ביוני 2015

Ag for Agriculture

בינואר 2015 הושק מנוע חיפוש חדש של הספריה הלאומית לחקלאות, המאפשר לציבור גישה נוחה וללא תשלום לפרסומים המדעיים של החוקרים במשרד החקלאות האמריקאי.  את הודעת ההשקה של מנוע החיפוש ניתן לקרוא כאן.
מנוע החיפוש נקרא PubAg. השם דומה ל - PubMed, אך מדגיש את ייחודו של המאגר לנושאי חקלאות. קיימת חפיפה מסויימת בין שני המאגרים, אך קיימים ב -PubAg מאמרים שלא יופיעו ב -PubMed.
עבור תזונאים זהו מאגר חשוב מאוד, היות וכל נושא התזונה, בטיחות המזון ואיכות המזון בארצות הברית נמצאים תחת משרד החקלאות.

PubAg מכסה מעל 40,000 מאמרים מעיתונים מדעיים שנכתבו על ידי חוקרים של משרד החקלאות מהשנים 1997 עד 2015.  כל המאמרים של חוקרי משרד החקלאות נמצאים כאן בטקסט מלא בחינם.
בנוסף למאמרים אלה, מכסה מנוע החיפוש גם למעלה מ -  450000 מאמרים בנושאים הקשורים לחקלאות מעיתונים מדעיים שעברו ביקורת עמיתים (Peer Reviewed), בעיקר מהשנים 2002-2012. מאמרים חדשים מוספים מדי יום, כ -20,000 מדי חודש. גם מאמרים ישנים יותר (מאמרים שפורסמו לפני 1997) יוספו בהמשך במידת האפשר.
השקת הפורטל הינה בשני שלבים, כאשר הראשון היה כאמור בינואר השנה, והשני מתוכנן לסוף שנת 2015. בשלב השני יתווספו למאגר מאמרים רבים נוספים, וכן כלי עזר  לחיפוש ומעקב אחרי שאילתות החיפוש.



תמונה 1: דף הבית של PubAg


כלי עזר לחיפוש ב -PubAg

עקרונות החיפוש במאגר מוסברים ב - PubAg FAQs.
ניתן להשתמש באופרטורים AND, OR, NOT , בחיפוש המתקדם לפי שדות ספציפיים, ולהיעזר בפילטרים לסינון התוצאות בצד שמאל של דף התוצאות.

NALT: the NAL Thesaurus

החיפוש ב -PubAg מתבצע באופן אוטומטי תוך שימוש בתזאורוס (מאגר מילות המפתח) של הספריה הלאומית לחקלאות. כלומר, כאשר מכניסים מילת חיפוש מסוימת הקיימת בתזאורוס, החיפוש יתבצע גם למלים הנרדפות שלה, בדומה לחיפוש ב -PubMed. אופן החיפוש והדרכים לצמצם או להרחיב את התוצאות מוסבר כאן
ניתן לראות איזה חיפוש נעשה בחלונית Search Details המסומנת בצהוב בתמונה 2. כמו כן מסומן הקישור  Refine my search, עליו יש ללחוץ על מנת להרחיב או לצמצם את המונחים עליהם מתבצע החיפוש. 

תוצאות החיפוש ב - PubAg


כאן לא קיימת בשלב זה האפשרות לחפש ישירות מהתזאורוס , כפי שקיים דרך MeSH ב - PubMed. אולם שימוש נוסף שכן ניתן לעשות בתזאורוס זה: איתור מילות מפתח שונות עבור חיפושים במאגרים אחרים כמו גוגל סקולר. קישור ישיר לגוגל סקולר אגב כן קיים ישירות מהתזאורוס של הספריה לחקלאות, אך הוא מחפש רק את המונח עצמו ולא את כל המונחים הנרדפים והקשורים. בתמונה 3 מסומן לדוגמה המונח Diet Recall, המונחים הנוספים שיופיעו בחיפוש ב -PubAg, והמקום ללחוץ למעבר ישיר לגוגל סקולר. שם כאמור, יתבצע חיפוש רק על Diet Recall.


תמונה 3

בהמשך השנה צפוי לצאת לפועל השלב השני של PubAg, מענין יהיה לראות אילו שרותים נוספים ואיזו הרחבה של החומר המכוסה על ידו נקבל. כדאי לעקוב!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה