יום ראשון, 2 באוגוסט 2015

(לא רק) לראות ולהראות - לינקדאין וריסרצ'גייט

מאמר מערכת שהתפרסם בגליון יוני של העיתון International Journal of Clinical Practice
נקרא: לינקדאין וריסרצ'גייט – שתי הרשתות המקצועיות המועדפות עלי – איך הן יכולות לעזור או עלולות להזיק.

מתוך המאמר


הספרות הרפואית אינה מנותקת מן הרשתות החברתיות: חיפוש במאגר המידע פאבמד העלה יותר מאלף מאמרים העוסקים בפייסבוק משנת 2008 ועד היום. ההשפעה של עיתונים רפואיים אינה עוד רק במספר ציטוטים של מאמרים, אלא גם במספר איזכורים בציוצים בטוויטר ובבלוגים.

לאנשי מקצוע בתחום הרפואה יש מספר דרכים להשתתף ברשתות החברתיות:

אתרים ייעודיים לרופאים כמו Sermo.com ,Doximity.com או QuantiaMD.com.

לינקדאין אינה רשת ייחודית למקצועות הרפואה, אך היא מן הרשתות החביבות על המחבר. היא מאפשרת לרכז את כל הקשרים המקצועיים במקום אחד, להתכתב בקלות עם החברים ברשת, ומאפשרת לאחרים ללמוד אודותיך במידה ובחרת להשלים את הפרופיל האישי. המחבר משתמש בדף הלינקדאין שלו כמו באתר אישי, ויוצר באמצעותו שיתופי פעולה מקצועיים. כעורך עיתון, פעם בחודש הוא מפרסם עידכון על תוכנו של הגליון החדש.

עוד ניתן בלינקדאין להשתתף בקבוצות מקצועיות סגורות ופתוחות, ולקדם עניינים מקצועיים גם בדרך זו. מרבית הפעולות בלינקדאין הן בחינם, אך חשבון פרימיום בתשלום מאפשר לך לדעת מי צפה בפרופיל שלך, וליצור קשר גם עם אנשים שאינם מקושרים אליך ברשת.

ריסרצ'רגייט הוא אתר נטוורקינג נוסף אותו נוהג המחבר לפקוד לעתים קרובות. ניתן לקבל התראות על מאמרים חדשים של חוקרים אחריהם את "עוקב", וכן לקבל התראות כאשר מאמר שלך מצוטט (במידה ויש כזה...). ניתן להחליף מאמרים בין המשתתפים באופן פרטי, או ליצור גישה ציבורית למאמרים. יש לשים לב שפעולה כזו עלולה להוות פגיעה בזכויות יוצרים. בריסרצ'גייט קיימת גם התייחסות למספר הציטוטים וההורדות של המאמרים שנכתבו על ידי המשתתף ברשת עצמה ובעיתונים רפואיים בכלל.

יתרונות וחסרונות של השימוש ברשתות החברתיות המקצועיות לינקדאין וריסרצגייט

יתרונות


יצירת קשר בקלות עם אנשים עמם אתה עובד או רוצה לעבוד.

הפרדה מוחלטת בין פרופיל אישי ומקצועי – ברשתות אלה האינטרקציה בין המשתתפים היא על בסיס מקצועי בלבד. זאת להבדיל מפייסבוק למשל, שם קיימים גם קשרי משפחה וחברים.

הכניסה לריסרצ'גייט וללינקדאין היא נכון להיום ללא תשלום.



חסרונות


חשש לפגיעה במוניטין המקצועי עקב התבטאויות לא הולמות כמו הפרת סודיות של מטופל, או כתיבת הערות שליליות על קולגות או גופים שונים. יש לשים לב היטב לאופן בו מתבטאים ברשת על מנת להמנע ממצבים אלה.

סגירת פרופיל: במידה ופתחתם דף באחת מהרשתות אך אינכם פעילים בהן יותר, חשוב לסגור דפים אלה. זאת מפני שקולגות עלולים לפנות אליכם דרכם, ולהפגע מכך שאינכם משיבים לפנייתם.

לסיכום, אתרי נטוורקינג חברתיים הם דרך נפלאה ליצור קשר עם אנשי מקצוע בכל רחבי הגלובוס. מה האתר החביב עליכם?



תמונה 1 - הלוגו של ריסרצ'רגייט


ריסרצ'גייט

בהמשך למאמר, מידע נוסף על ריסרצ'גייט:
ברשת, שנוסדה בשנת 2008, יש כיום למעלה משבעה מליון משתמשים רשומים.

הרשמה לריסרצ'גייט

ההרשמה היא אמנם חינם, אך אם אין לכם כתובת אימייל במוסד אקדמי או רפואי תתקשו לפתוח חשבון בריסרצ'גייט. אם אתם עכשיו סטודנטים, ולא בטוחים אם תמשיכו לאחר מכן להשתייך למוסד כלשהו, מומלץ לפתוח את החשבון כעת.

יתרונות השימוש בריסרצ'גייט

מעקב אחרי חוקרים בתחום הענין שלכם

בריסרצ'גייט תוכלו לנהל מעקב  אחרי חוקרים בתחום המענין אתכם, ותקבלו התראה על כל מאמר חדש שהם מפרסמים.

מאמרים

קבלת מאמר בטקסט מלא יכולה להיות אתגר.
מאמרים רבים בריסרצ'גייט משותפים באופן ציבורי וניתנים להורדה (בדומה למאמר השני בתמונה 2).  אם המאמר שרציתם אינו מופיע בטקסט מלא באופן ציבורי, ניתן בלחיצת כפתור לבקש את הטקסט המלא ישירות מהמחבר, ללא צורך לחפש את כתובת המייל שלו ולנסח מייל בקשה (כמו מאמר 1 בתמונה 2).



תמונה 2 -  הורדת מאמרים או בקשת טקסט מלא

במידה ונתקלתם במאמר כלשהו שאינו חופשי ברחבי הרשת, תוכלו לנסות להדביק את שמו בחלונית החיפוש של ריסרצ'גייט (תמונה 3) ואולי תמצאו אותו כאן בצורתו המלאה.

אפשרות לדון על מאמרים עם מחבריהם
ניתן לסמן קטעים ספציפיים מתוך מאמרים ולהעיר עליהם הערות.

שאלות

חלק שימושי מאוד בריסרצ'גייט  הוא האפשרות להתייעץ בקלות עם קולגות מכל רחבי העולם. ניתן לדרג את איכות התשובות, כמו גם לדווח על תשובות פוגעניות על ידי לחיצה על Flag.
לפני ששואלים כדאי לבדוק אם היו כבר דיונים בנושא. אפשר לבצע חיפוש במנוע החיפוש הראשי בנושא המבוקש, ולאחר מכן לסנן את התוצאות לפי נושאים. השאלות מחולקות לפי תת נושאים שניתן גם לעקוב אחריהם.

חיפוש עבודה

ניתן לצפות בהצעות עבודה מותאמות לפי הפרופיל, וכן לקבל הצעות אישיות מאנשי כוח אדם המצויים ברשת זו גם כן בחשבון מיוחד.


מנוע חיפוש

ברשת שבה מועלים מאמרים מדעיים מדי יום אפשר ורצוי גם לחפש חומר כמנוע חיפוש מדעי.
מנוע החיפוש של האתר נמצא בצדו הימני העליון של המסך. וניתן לפי הצורך לבחור את קטגורית החיפוש (חוקרים, פרסומים, הצעות עבודה ושאלות)  בעזרת החץ הקטן המסומן בתמונה 3.
לאחר ביצוע החיפוש מופיעות אפשרויות סינון נוספות כמודגם בתמונה 4. ניתן למשל לסנן לפי שאלות שנשאלו בנושא (Questions), או לאתר קבוצות דיון  בהם מרוכזות שאלות לפי נושאים (Topics).



תמונה 3 - חלונית החיפוש בריסרצ'גייט


תמונה 4 - סינון תוצאת החיפוש בריסרצ'גייט


לסיכום, כדאי להצטרף לריסרצ'גייט, המאפשרת תקשורת קלה עם חוקרים ואנשי מקצוע מרחבי העולם, מציאת מאמרים כולל בטקסט מלא, אפשרות לשאול שאלות ולנהל דיונים עם אנשי מקצוע. לצורך ההצטרפות חשוב מאוד שתהיה ברשותכם כתובת מייל מוסדית, אז נצלו אותה כבר כעת אם יש ברשותכם כנ"ל.
ולסיום אנקדוטה משעשעת: בזכות ההצטרפות לריסרצ'גייט גיליתי שיש מאמר שאני מופיעה כאחת מכותבותיו מתקופת הסטאז' שלי בסורוקה ואפילו לא ידעתי... :) הצטרפו ואולי תופתעו גם אתם!




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה