יום שלישי, 31 במאי 2016

מדף הספרים של NCBI ועוד מקורות לספרים חינמיים בתחומי הרפואה והתזונה

מדף הספרים של NCBI


ספר. תמיד טוב להעמיק



מדף הספרים (Bookshelf) של NCBI הוא למעשה אגף הספרים של המאגר. הוא מכיל למעלה מ - 4000 ספרים ומסמכים בטקסט מלא בגישה חופשית.
ניתן להיכנס למדף הספרים מדף הבית של פאבמד בשתי דרכים: דרך התפריט הנפתח בצד שמאל למעלה של הדף, או דרך הקישור בתפריט POPULAR בתחתית דף הבית (שתי האפשרויות מסומנות בצהוב בתמונה 1).


תמונה 1: כניסה למדף הספרים מדף הבית של פאבמד



חיפוש ספרים ומסמכים במאגר


ניתן לחפש ספרים במאגר במספר דרכים.

ספרים ומסמכים  חדשים

להתרשמות מספרים ומסמכים חדשים שנוספו למאגר ניתן לגלוש לרשימת New & Updated שבדף הבית.

גלישה במאגר

לגלישה במאגר כולו נכנסים ל -  Browse Titles שבדף הבית. כאן מופיעה הרשימה המלאה של הספרים בסדר אלפאביתי של הכותרת, או לפי תאריך הפרסום, כפי שמוצג כאן.  כדי לצמצם את הרשימה לפי מונחים המופיעים בכותרת ו/או לפי שם המחבר ניתן להכניס מלים מתאימות בחלונית “Filter term”. ניתן לצמצם את הרשימה גם לפי חיפוש נושא, סוג הפרסום או המוציא לאור כפי שמוצג כאן.
סרטון הדרכה קצר מסביר את אופן החיפוש באמצעות גלישה במאגר הספרים עם דוגמה על חפוש ספרים העוסקים בגנטיקה.

חיפוש

כמו בכל מאגר של NCBI, ניתן לחפש במדף הספרים בעזרת מונחי חיפוש, הוספת פילטרים (Limits) או חיפוש מתקדם.
מידע נוסף ניתן לקרוא כאן ו/או לצפות בסרטוני הדרכה.


PUBREADER

על מנת לאפשר קריאה נוחה, בעיקר במכשירים ניידים קטנים, קיימת אפשרות תצוגה נוספת הדומה לספר באמצעות Pubreader. ניתן לעבור אליה בקלות באמצעות לחיצה על האפשרות Pubreader בכל ספר בו נמצאים, כמוצג בתמונה 2.


תמונה 2. מעבר לתצוגת Pubreader


ספרים ומסמכים מעניינים לדוגמה

בחיפוש ספרים בנושא Nutrition  מצאתי למשל את הספר Antioxidants in Sport Nutrition משנת 2015, ואת סיכום הסדנה Examining a Developmental Approach to Childhood Obesity
דוגמה נוספת למסמך הקיים במאגר:

ובקיצור: שווה לחטט קצת...

איך יודעים מה חדש?

חשבון טוויטר חדש יעדכן אתכם בכל החידושים באתר. עוד לא הצטרפתם לטוויטר? אולי הגיע הזמן! ניתן להתעדכן אודות פרסומים חדשים וחידושים במאגר גם באמצעות RSS. לא יודעים מה זה RSS? קראו כאן.


תמונה 3. מודיעים בפייסבוק על חשבון הטוויטר החדש


InTech

InTech היא הוצאה לאור של ספרים ומגזינים בתחומי המדע, הטכנולוגיה והרפואה בגישה פתוחה. החברה הוקמה בוינה שבאוסטריה בשנת 2004, והוציאה לאור עד כה למעלה מ - 2600 ספרים, מתוכם למעלה מ 800 ספרים עוסקים בתחומי הרפואה השונים.
ניתן לגלוש באתר על פי נושאים (תמונה 4), או לעשות חיפוש לפי מילה (תמונה 5), ואז לסנן את התוצאות לפי פרמטרים שונים כמו סוג הפרסום, נושא או שנת ההוצאה לאור. 

תמונה 4. גלישה לפי נושא ב - INTECH



תמונה 5. חיפוש לפי המילה NUTRITION ואפשרויות הסינון





באתר מצאתי כמה  "פנינים" משנת 2015, ביניהן לדוגמה פרק על תמיכה תזונתית בדיספגיה, או טיפול תזונתי בסוכרת מסוג 1. לסיכום, אתר טוב לאיתור ספרים חינמיים בנושאים שונים, שווה דפדוף. 

MSD Manuals

Merck Manuals (בארה"ב וקנדה) או MSD Manuals (בשאר העולם) ידוע כמקור מידע חשוב לעוסקים בתחומי הרפואה. משנת 2011 הועלה הספר לרשת בגישה חינמית מלאה, והוא מעודכן באופן שוטף. לספר גרסה לאנשי מקצוע, וגרסה לציבור הרחב
בספר קיימת התייחסות רחבה גם לנושאי תזונה
בנוסף לטקסטים המפורסמים בספר, באתר גם עדכונים שוטפים בנושאים רלוונטיים מאתרי חדשות העוסקים במדע, סרטונים, תמונות ואינפוגרפיקות, הנותנים ערך מוסף לעומת הספר המודפס. 
פרוייקט מיוחד שהחל באתר ב -2015 וצפוי להסתיים  עד 2020, מטרתו הנגשת המידע הרפואי לקהל רחב ככל האפשר, וכולל תרגום החומר לעשר שפות שונות. כך שיש למה לצפות... :)

קריאה נעימה! 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה