יום שלישי, 25 ביולי 2017

דיאטטיקה בעידן הרובוטיקה

מקצוע התזונה והדיאטטיקה הולך ומשנה את פניו. בין היתר נסב הדיון על רקע כניסת רובוטים הממלאים תפקידים שאויישו קודם לכן בידי בני אדם. האם יוכלו רובוטים להחליף דיאטניות באמצעות טכנולוגיה של בינה מלאכותית? האם המקצוע יכול להעלם?

האם הדיאטטיקה תשרוד את הרובוטיקה ?

כתבה שפורסמה לאחרונה בגרדיאן בוחנת את השפעת תהליכי אוטומיזציה והחלפת בני אדם ברובוטים במקצועות שונים תחת הכותרת: אילו מקצועות עוד יהיו בסביבה בעוד 20 שנה? מקצוע הדיאטטיקה והתזונה צפוי להיות מוחלף בשיעור של כ - 40% בתהליכים אוטומטיים. לא רע לעומת עבודת טלמרקטינג או טבחים של מזון מהיר שצפויים להיות מוחלפים בשיעור של 99%...  בישראל, על פי נתוני ה - OECD, צפויים כ - 30% מהמקצועות להעלם בעקבות האוטומציה. כתבה נוספת על עולם ללא עבודה פורסמה בבלוג קסם הטכנולוגיה, לקריאה לחצו כאן. לסרטון בנושא לחצו כאן, וכן לסרטון המעלה את השאלה: האם ראש ממשלה יכול גם כן להיות רובוט?

ניצנים ראשונים של רובוטיקה בתחום הדיאטטיקה ניתן לראות בכתבה שפורסמה לאחרונה על רובוטים שעוזרים למטופלים לעשות שינוי התנהגותי, וסטרט אפ ישראלי המציע טיפול תזונתי דיגיטלי בתחום הסוכרת.

מקצועות הדורשים יצירתיות ויחסים מורכבים עם אנשים הם אלה הצפויים לשרוד לאורך זמן על פי הכתבה בגרדיאן. ואיך אפשר להתכונן לשינויים בשוק העבודה? בין היתר פיתוח של מגוון כישורים ועיסוקים צפוי לשמור אתכם מועסקים. לכן אולי תרצו לשקול פיתוח קריירת כתיבה, שיפור כישורי הרצאה,  או אולי כתיבת בלוג .


דיאטטיקה בעידן הרובוטיקה


איך תראה דיאטנית העתיד?

כתבה שפורסמה במגזין מזון ותזונה של האקדמיה לתזונה ודיאטטיקה באפריל השנה על ידי ג'ושוע לופר, דיאטן, עוסקת בעתיד המקצוע. אם מסתכלים מספר עשורים אחורה, מרבית הדיאטניות עבדו בצמוד למטבח ועיקר עיסוקן היה לדאוג שהמטופלים יקבלו את הארוחה הנכונה במרקם הנכון ובזמן הנכון. ולאן פני המקצוע כיום? על פי הכותב, ואני נוטה להסכים עמו: לכל הכוונים.

דיאטניות ותעשיית המזון

על פי מחקר שוק שערכה האקדמיה לתזונה ודיאטטיקה בארה"ב על מנת לחזות את הגורמים שישפיעו על עתיד המקצוע בעשור הקרוב המגמה החזקה ביותר היא דרישת הצרכנים למזון בעל ערך תזונתי גבוה, מקומי וידידותי לסביבה. על פי נתונים אלה, דיאטניות שישתלבו בתחום תעשיית המזון ייזכו להוביל את השינוי בתחום. וכבר היום יש דיאטניות שלא השתלבו בתעשייה קיימת, אלא התחילו לייצר ולמכור מוצרי מזון פרי פיתוחן

דיאטניות וקליניקה פרטית

החזון של ג'ושוע על פי הכתבה הוא שאנשים יילכו לדיאטנית כפי שהם הולכים ל... רופא השיניים. ביקורת תקופתיות אצל "דיאטנית המשפחה" שיסייעו במניעת מחלות כרוניות הקשורות בתזונה. הטיפול יתבסס בין היתר על פרופיל גנטי אישי וניתוח של הרכב המיקרוביום.  

דיאטנית בלחיצת כפתור

אחד השרותים שהביקוש אליהם הולך וגובר הוא טיפול מרחוק באמצעים טכנולוגיים שונים כמו טלפונים ניידים, סקייפ,שיחות ועידה,אפליקציות שונות ועוד. כתבה נוספת עוסקת בדיאטניות וטלרפואה, ומציינת שהדיאטניות נמצאות אחרי הרופאים באימוץ שיטת טיפול זו, ומפרטת דרכים לשינוי. 

לסיכום כותב ג'ושוע, הוא מאמין שעל אף השינויים הגדולים שהמקצוע צפוי לעבור ומהפך בתפקיד המסורתי שמילאה הדיאטנית, הוא יזכה גם לגדול בצורה חיובית, והביקוש לדיאטניות יילך וייגבר אם רק נדע למצוא דרכים חדשות להגיע לציבור. כך גם על פי תחזית משרד העבודה האמריקאי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה