יום רביעי, 25 בנובמבר 2020

PubPeer: post-publication peer review

PubPeer היא פלטפורמה שהושקה לראשונה בשנת 2012. מטרת הפלטפורמה היא לשפר את האיכות של המחקר המדעי באמצעות יצירת אינטרקציה ואפשרות לתגובות על המאמרים לאחר פרסומם, במה שנקרא Post-publication peer review. 


תמונה 1. https://pubpeer.com/

איך זה עובד?

בתיבת החיפוש שבראש דף הבית (תמונה 1)  של PubPeer ניתן לחפש כל מאמר על מנת להגיב או לקרוא תגובות, בתנאי שיש למאמר מזהה דיגיטלי אחד מהבאים:
(digital object identifier (DOI
PubMed ID
ArXiv ID

ניתן להגיב כמשתמש גלוי או אנונימי. התגובות של משתמשים אנונימיים עוברות בדיקה טרם אישורן לפרסום. על מנת לפתוח חשבון גלוי באופן עצמאי יש להיות מחברו של לפחות מאמר אחד. למי שאין פרסומים ורוצה לפתוח חשבון גלוי, ניתן לפנות ישירות למנהלי האתר לפתיחת חשבון. מי שפותח חשבון אנונימי מקבל שם משתמש לפי בחירת האתר, וכן קוד סודי שבאמצעותו הוא מבצע את פרסום התגובה. 
בתגובות למאמרים נכללים גם ציוצים מטוויטר אודות המאמר המדובר, וכן פוסטים מבלוגים ומקורות מידע נוספים המתייחסים למאמר. 
בכל מאמר שמוזכר במאגר יש קישור למאמר המקורי, ואפשרות להרשמה לקבלת התראות על תגובות חדשות (תמונה 2).


תמונה 2. קישור למאמר המקורי והרשמה לעדכון על תגובות חדשות.


תוספים

ל - PubPeer תוסף המתאים לדפדפנים כרום, ספארי ופיירפוקס. בהתקנת התוסף, מקבלים התראה כשפותחים מאמר שלגביו נרשמה תגובה ב - PubPeer. עובד עקרונית בכל מקום ברשת, אך בעיקר בפאבמד ובאתר כתב העת. כמו כן קיים תוסף המתאים לתוכנה לניהול ציטוטים זוטרו. להורדת התוספים לחצו כאן.


Peeriodicals

בשנת 2018 הושק באתר המיזם Peeriodicals, המאפשר לכל מי שמעונין ליצור מעין כתב עת אישי על פי בחירתו. בכתב עת זה אוסף העורך (את/ה) מאמרים על בחירתו, ויכול להוסיף להם הקדמה ותגיות. הקוראים יכולים להרשם לקבלת עדכונים על מאמרים חדשים בכל כתב עת כזה. כתבי העת שנוצרו עד כה מחולקים לפי קטגוריות לאיתור קל יותר שך הנושא הרצוי. 

https://peeriodicals.com/


לסיכום, האתר מספק אפשרות להגיב ולשפר את איכות הפרסומים המדעיים, וכן מאפשר ליצור אוסף פרסומים על פי בחירה אישית. על ההשפעה של PubPeer על עולם המדע אפשר ללמוד בין היתר מפוסטים שנכתבו אודותיה בבלוג Retraction Watch, המסקר מאמרים שהוסרו מהספרות מסיבה זו או אחרת. מענין לעקוב אחריו בשנים הבאות, ונראה שנחיצותו גדולה במיוחד בימים אלה של מגיפת הקורונה, שבהם תהליך בקרת העמיתים טרום הפרסום, אם בכלל מתרחש, הוא במקרים רבים לא מספק. למשל, חיפוש של המונח covid-19 הניב נכון להיום 1452 תגובות במאגר. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה