יום שני, 15 באפריל 2019

רואים תוצאות (חלק 5) - סקירת ספרות כפסיפס עם העוזר המדעי:Iris.ai

בפרק החמישי (את הפרקים הקודמים ניתן לקרוא כאן) בנושא כלים לסקירת ספרות ויזואלית אני שמחה לכתוב על הכלי Iris.ai. זהו כלי שהחל את דרכו בקיץ 2015 בהובלתם  של ארבעה מייסדים (מתוכם 2 נשים!) ממקומות שונים בעולם (כיום המשרד הראשי נמצא בברלין), על רקע התסכול שחשו בכל הקשור לביצוע סקירת ספרות מדעית. המטרה, במקום הקלישאה של "להפוך את העולם למקום טוב יותר" הוגדרה כ - "לעשות מדען אחד מאושר בכל פעם". מקור השם הוא שמה של האלה היוונית איריס, אלת הקשת בענן, שהיתה שליחת האלים להעברת הוראות ופקודות לבני האדם. אני לא בטוחה שהבנתי את הקשר, אולי כי על מנת לבצע את תפקידה היא נעה במהירות עצומה, בדומה למהירות שבה מבקש הכלי החדש לעזור לנו לבצע סקירת ספרות. תובנות נוספות בנושא יתקבלו בשמחה בתגובות לפוסט 😊.
על פי יוצרי Iris.ai, הכלי מקצר את משך סקירת הספרות, מקטין פספוסי מאמרים רלוונטיים, ומשפר את החיפוש בנושאים רב תחומיים. על הכלי כתב גם המידען מרכוס זילמן.


תמונה 1. דוגמה לפסיפס האינטרקטיבי שיוצר Iris.ai ממאמר אחד

למי  מיועד Iris.ai?

הכלי מתאים במיוחד לחוקרים בתחילתו של פרוייקט חדש, בעיקר אם מדובר בפרויקט רב תחומי, ולכל מי שמעונין לקבל תמונת מידע רחבה על תחום מסוים.

איך Iris.ai עובד?

לכלי חלק חינמי (Exploration), וחלק פרימיום (Focus tool) הדורש תשלום. בשלב זה לא ניתן לעשות מנוי אישי בתשלום, אלא רק מנוי מוסדי.

הכלי החינמי

בכלי החינמי הכל מתחיל ממאמר אחד על פי בחירתכם, או אפשרות מקורית יותר: סרטון טד! ראשית מומלץ לפתוח חשבון חינמי, שיאפשר לכם לשמור את המפות שתיצרו ומאמרים נבחרים לרשימת הקריאה. לאחר מכן לוחצים על Exploring, ומכניסים קישור לאבסטרקט קיים (URL או DOI), כותבים כותרת ואבסטרקט של מאמר אישי שטרם פורסם, או כאמור קישור לסרטון טד. המערכת מזהה את המאמר/סרטון ומציגה את שמו. לאחר לחיצה על השם המערכת סורקת את המאמר או הסרטון, מזהה באמצעות טכנולוגיה של בינה מלאכותית מילות מפתח (Keywords), מלים נרדפות (synonyms) ושמות מכלילים (hypernym), ועל פי פרמטרים אלה מחפשת מאמרים דומים ממאגר שעומד נכון להיום על כ - 80 מליון מאמרים בגישה פתוחה. לא לגמרי ברור באילו מאגרים נמצאים מאמרים אלה (3000 מאגרים לפי האתר, ורק מאגרי מאמרים בגישה פתוחה עקב חומות התשלום), אך ככל הנראה בין היתר במאגר הרב תחומי למאמרים בגישה פתוחה Core, ומאגר הפטנטים  PatentsView (על פי המצוין בפרק הקרדיטים).  בפוסט שפורסם לאחרונה בבלוג של האתר צוין כי גם  פאבמד הוסף למאגרים הנסרקים על ידי Iris.ai, מה שמוסיף מליוני מאמרים למאגר המאמרים הנסרקים בעת החיפוש.
למעשה, חלק זה של הכלי מאפשר "לדלג" על שלב חיפוש מילות המפתח ובניית השאילתה, ומספק באופן אוטומטי רשימת מאמרים רלוונטיים. אולם המאמרים לא מופיעים כרשימה, אלא כמפה אינטראקטיבית המסודרת לפי מילות המפתח שהוצאו מהמאמר בצורה היררכית. לחיצה על כל חלק במפה מגדילה את הפירוט ומאפשרת להגיע עד לרמת המאמר הבודד השייך לנושא מסויים. בלחיצה על מאמר מסויים ניתן לראות את מידת התאמתו לנושא באחוזים, לשמור אותו לרשימת הקריאה או להתחיל ממנו חיפוש חדש.
ניתן גם לערוך (Edit) את המפות (לשנות את שמות הקבוצות ולאחד קבוצות) ולסנן (Filter) את התוצאות עם פילטרים של שנת פרסום ומאגרי המידע לחיפוש או להסרה מהחיפוש. את השינויים ניתן לשמור, ואת המפה הסופית ניתן לשתף לרשתות החברתיות או כלינק.
סרטון קצר ומומלץ מציג את הפעולות הבסיסיות של הכלי.

אפשרויות פרימיום

חלק הפרימיום של הכלי, בגישה בתשלום מוסדי בלבד, מאפשר צמצום ובניה מתוחכמת יותר של רשימת קריאה המתקבלת מהחיפוש. בין היתר הוא מאפשר גם הוספת מאגרי מידע נוספים לפי בחירה (להם יש למוסד מנוי) לאלו הנסרקים על ידי Iris.ai.

מבט לעתיד

הכלי נמצא עדין בשלבי פיתוח. כאן ניתן לראות את מפת הדרכים לפיתוח ומה צפוי בהמשך.

לסיכום ניתן לומר כי Iris.ai הוא כלי נוסף המתבסס על טכנולוגיה של בינה מלאכותית ומאפשר קבלת תוצאות חיפוש ויזואליות המקלות על איתור מהיר וקל יותר של המאמרים הנדרשים בסקירת ספרות. הכלי עדין בפיתוח, ואינו מכסה את כל מאגרי הספרות הרלוונטיים, לכן עדין אינו יכול להחליף סקירת ספרות מסורתית, אך סביר להניח שבשנים הקרובות הוא ילך ויתקרב לכך. שווה להכיר ולעקוב, כי אלו ככל הנראה יהיו שיטות החיפוש המובילות בעולם מוצף המידע בכלל והמדעי בפרט איתו אנו מתמודדים בחייי היומיום. 

2 תגובות: