יום שישי, 22 במאי 2015

MESH - כדאי להשתמש

מחפשים מידע בתחומי הרפואה והתזונה במאגר המידע פאבמד (PubMed)? מצוין! אצלי למשל הוא הבחירה הראשונה לאיתור מידע רלוונטי בתחום.
פאבמד הוא מאגר המידע של הספריה הלאומית לרפואה בארה"ב. הוא קיים משנת 1996, מכיל מעל 24 מליון מאמרים מעיתונים מדעיים, וכולל בתוכו את מאגר MEDLINE וכן מקורות נוספים, ביניהם מאמרים שטרם פורסמו רשמית, ספרים ומאמרים מ – Pubmed Central. החיפוש במאגר הוא חינם. למידע נוסף על פאבמד קראו כאן.
פאבמד כולל מגוון רחב של אפשרויות חיפוש. הפעם אני רוצה להרחיב על מאגר המידע MESH, ועל הדרך לבצע חיפוש ממוקד בפאבמד דרכו.  
MESH, הקיצור של Medical Subject Headings, הוא מאגר מילות המפתח המשמש ליצירת אינדקס המאמרים בפאבמד. הוא מאפשר לאתר בקלות מאמרים בנושא מסוים, גם אם מחברים שונים משתמשים במושגים שונים לתיאורו (מלים נרדפות).  החיפוש המדויק בדרך זו גם מצמצם למינימום קבלה של תוצאות לא רלוונטיות לנושא החיפוש בו בחרנו. שימוש נוסף למאגר: אוצר המלים המוצג ב -MESH יכול לשמש לאחר מכן גם לחיפוש במאגרי מידע אקדמי אחרים, כמו למשל גוגל סקולר, שאינם מפרסמים רשימת מילות מפתח.

איך מגיעים למאגר MESH?

הגישה למאגר היא דרך דף הבית של פאבמד, תחת More Resources. להלן קישור ישיר למאגר MESH.

איך מחפשים במאגר MESH?

בתמונה 1 ניתן לראות את דף הבית של המאגר. בחלונית החיפוש כותבים את המונח המבוקש. בתמונה 2 ניתן לראות לדוגמה את תוצאת החיפוש עבור המונח Omeg 3 Fatty Acids. לעתים מתקבלים מספר מונחים הקשורים למילת החיפוש, ואז יש לבחור את המתאים ביותר לקבלת דף המונח כפי שמוצג בתמונה 2.


תמונה 1: דף הבית של MESH








תמונה 2: דף המונח של אומגה 3 ב -MESH


בדף המונח ניתן לראות מספר חלקים:
בראש הדף, ממש מתחת לכותרת, מופיעה ההגדרה של המונח. מומלץ לקרוא אותה על מנת לוודא שזה אכן המונח אליו התכוונו.
מתחת להגדרה מופיעה רשימה של מונחי משנה, שיוכלו לשמש אותנו מאוחר יותר לצמצום החיפוש דרך MESH.
בהמשך, במסגרת האדומה, מופיעות כל המלים הנרדפות למונח אומגה 3, שהוכנסו לאינדקס של פאבמד. משמעות הדבר היא, שאם נבצע את החיפוש מכאן, פאבמד יחפש עבורנו את כל המלים הנרדפות בלחיצת כפתור אחת.
בצד ימין למעלה ניתן לראות את PubMed Search Builder. לחיצה על כפתור Add to search builder המופיע מתחתיו תוסיף את המונח אומגה 3 לחלונית החיפוש. לחיצה נוספת, הפעם על כפתור Search PubMed שנמצא מתחתיו, תביא לחיפוש המונח אומגה 3 בפאבמד, עם כל המלים הנרדפות שלו.
ניתן באותו אופן להוסיף מונחים נוספים רלוונטיים לנושא החיפוש, למשל מחלות לב. ברירת המחדל לקשר בין המונחים היא AND, ניתן לשנות זאת ל -OR או NOT.
מידע נוסף והדגמה של אופן החיפוש בפאבמד דרך MESH ניתן לראות בסרטון הבא.
הסבר מפורט על אופן החיפוש ניתן למצוא גם כאן.

מוזמנים להעלות שאלות והערות בהמשך לפוסט, ובעיקר להשתמש בכלי הנהדר הזה!



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה