יום שבת, 17 באוקטובר 2015

למצוא בלי לחפש - קסמו של ה -RSS

אחת הדרכים החביבות עלי לעקוב באופן מסודר ומרוכז אחרי מידע חדש באתרים ובלוגים מכל הסוגים הוא ה -RSS.  אולי ראשי התיבות אינם מוכרים לכם, אך באייקון המסמל אותם בטח נתקלתם באתרים ובלוגים רבים:

תמונה 1. האייקון של RSS. תמונה : Equipe Teia MG


פירוש ראשי התיבות RSS הוא Rich Site Summary או Really Simple Syndication. ובאופן מעשי, זו הדרך של האתר להפיץ את התכנים החדשים שבו בצורה נוחה ויעילה למתעניינים. להלן סרטון המציג את הנושא, יתרונותיו וכיצד משתמשים בו. הסרטון פורסם כבר בשנת 2007 ,וזכה ליותר משני מליון וחצי צפיות ביוטיוב. הוא עדין אקטואלי, פרט לכך שהאתר Google Reader אינו קיים יותר. בהמשך הפוסט תוכלו למצוא פירוט על אלטרנטיבות לאתר זה.

יתרונות העדכונים ב -RSS

כל העדכונים מהאתרים החשובים לכם נמצאים במקום אחד, ניתן לארגן אותם לפי נושאים וגם לשתף אותם לפי הצורך. תיבת הדואר האלקטרוני לא "מתפוצצת" ממיילים מכל אותם אתרים, וניתן לבדוק מה חדש בזמן הנוח לכם. גם מקום האחסון הנדרש אינו גדול, היות ומדובר בקישורים בלבד.

דוגמאות לאתרים עם עדכוני RSS והיכן ניתן למצוא אותם

להלן מספר דוגמאות לאתרים בהם קיימים עדכוני RSS. בדרך כלל תמצאו את האייקון של ה -RSS בסמוך לכפתורי המעקב אחרי הרשתות החברתיות. לעתים יש לרדת לתחתית דף הבית על מנת לאתרם. לעתים יופיע הכיתוב RSS ולא האייקון הכתום.


RSS באתר WHO


תמונה 2. RSS באתר WHO


 RSS מעיתון האקדמיה האמריקאית  לתזונה ודיאטטיקה


תמונה 3. הרשמה לעדכוני RSS של עיתון האקדמיה לתזונה

RSS מאתר Medscape

האתר מדסקייפ הוא מקור פופולרי לקבלת עדכונים מקצועיים בתחומי הרפואה השונים. האתר מציע מגוון ניוזלטרים הנשלחים בדואר האלקטרוני, ויוצרים לעתים עומס רב על תיבת המייל העמוסה גם כך... האתר מציע גם קבלת עדכונים ב - RSS, אך הם מעט מוצנעים. על מנת להגיע אליהם יש לרדת לתחתית דף הבית, וללחוץ על MORE.

תמונה 4. לוחצים על MORE לקבלת אפשרויות ההרשמה ה -RSS



תמונה 5. חלק מעדכוני ה -RSS שמציע האתר MEDSCAPE

RSS מאתר משרד הבריאות


תמונה 6. RSS באתר משרד הבריאות


איך נרשמים לעדכוני RSS


בבלוג של ספריות אוניברסיטת תל אביב ובאתר הספריה הרפואית של אוניברסיטת בן גוריון מסבירים יפה מהו RSS וכיצד נרשמים אליו. קיימות 3 דרכים לעשות זאת, אציין בקצרה מהן ומה הדרך המועדפת עלי.

1. בעזרת דפדפנים התומכים בעדכוני RSS

הדפדפנים פיירפוקס ואינטרנט אקספלורר מאפשרים קריאת עדכוני RSS ללא שימוש באתר או תוכנה חיצונית כלשהי. החסרון: ניתן לקרוא עדכונים אלה רק במחשב בו שמרתם את העדכון. חסרון נוסף: אינטרנט אקספלורר עומד להעלם לאט לאט מהעולם, ואיתו אולי גם העדכונים ששמרתם. בדפדפן כרום ניתן להוריד תוסף המאפשר קריאה של עדכוני RSS.

2. קוראי RSS שיש להתקינם במחשב האישי

גם כאן החיסרון העיקרי: העדכונים נמצאים רק במחשב בו מותקנת התוכנה.

3. קוראי RSS ברשת

אתרים המאפשרים לצפות בעדכוני RSS מכל מחשב ואינם דורשים התקנה. בעבר היה פופולרי  Google Reader,
אך עם העלמו מן העולם עברו רבים (ובהם אני...) להשתמש באתר Feedly. לאתר ממשק נוח, אפליקציה סלולרית שימושית, אפשרות לחיפוש תכנים דרך האתר ולמעלה מ - 15 מליון משתמשים ברחבי העולם. ניתן להרשם אליו בעזרת סיסמת חשבון הגוגל או הפייסבוק שלכם, כך שאין צורך בסיסמה ושם משתמש חדשים.

הרשמה לעדכוני RSS בפידלי

עיקרון ההרשמה לעדכונים הוא העתקת כתובת ה -RSS בה מעוניינים לקורא ה - RSS (פידלי במקרה הזה). בסרטון הבא מוצג האופן בו נכנסים לפידלי ושומרים בו תכנים חדשים. ניתן גם לחפש תכנים מתוך פידלי, או להדביק כתובת של אתר מסוים ולקבל את כל תכני ה -RSS הקיימים בו לבחירה. מידע נוסף אודות פידלי ניתן לקרוא בבלוג הרשמי של האתר. הדגמה נוספת על השימוש בפידלי ומידע מורחב על עדכוני RSS גם בבלוג של המידען עמי סלנט.


יצירת עדכוני RSS אישיים

במרבית המקרים עדכוני ה -RSS הם מובנים על פי בחירת האתר, ואינם נתונים לעיצוב אישי של הקורא. אולם  קיימים אתרים בהם ניתן ליצור באופן אישי את העדכון ל -RSS. להלן שתי דוגמאות לכך.

RSS בפאבמד

לאחר ביצוע חיפוש כלשהו בפאבמד, תופיע בראש דף התוצאות האפשרות ליצור RSS על השאילתא הנוכחית. דוגמה לכך מוצגת בתמונה 7. למשל לאחר חיפוש בנושא דיאטת  פלאו מופיעה מתחת לשורת החיפוש האפשרות Create RSS. בלחיצה עליה נפתחת חלונית בעזרתה מוגדר ה -RSS. את הכתובת המתקבלת מעתיקים לפידלי, ומקבלים עדכונים על פרסום מאמרים חדשים בנושא החיפוש.

תמונה 7. יוצרים RSS לשאילתת חיפוש בפאבמד

RSS בגוגל אלרטס

גוגל אלרטס מאפשר קבלת התראות על איזכור נושאים שונים מרחבי הרשת. בעת הגדרת שאילתה בגוגל אלרטס ניתן לבחור לקבל את העדכונים דרך RSS ולא דרך המייל. דוגמה לכך ניתן לראות בתמונה 8. למידע נוסף על גוגל אלרטס קראו כאן. 

תמונה 8. בוחרים עדכוני RSS בגוגל אלרטס

קריאה נעימה!!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה