יום רביעי, 7 באוקטובר 2015

להיות תמיד Up To Date

מאגר המידע Up To Date נחשב לאחד המקומות הטובים לקבלת עדכונים מקצועיים ותשובות לשאלות קליניות בתחום הרפואה. המאגר, הבנוי על מקורות מידע מבוססי עובדות, מכיל למעלה מ- 10,000 נושאים ב -22 התמחויות, ונכתב על ידי לא פחות מ -5700 רופאים, הסוקרים באופן ידני למעלה מ -470 עיתונים רפואיים. הנושאים המוצגים במאגר זוכים ל -23 מליון צפיות מדי חודש מכל רחבי העולם.
המאגר, שחגג את שנתו ה -20 בשנת 2012, נוסד על ידי הנפרולוג ד"ר ברטון רוז. כאן ניתן לצפות בסרטון בו מתאר ד"ר רוז את ההשראה שקיבל ליצירת המאגר וכיצד הוא נוצר.
לשימוש מלא במאגר יש להיות מנוי בתשלום. למרבית בתי החולים, קופות החולים וארגוני הבריאות בארץ, ביחד עם למעלה מ -30,000 ארגונים רפואיים ברחבי העולם,  יש מנוי כזה, כך שלרבים מכם יש בוודאי גישה מלאה לחומרים שבו. למנויים מוסדיים יש אפשרות להשתמש באפליקציה של המאגר גם במצב אופליין.
למי מכם שאין  גישה למאגר ומעונין בכך, ניתן לרכוש מנוי פרטי בעלות של כ -500 דולר לשנה, ומחיר קבוצתי בעלות של כ -300 דולר בשנה (לפחות 10 נרשמים בקבוצה) למידע נוסף הל הרשמה קבוצתית לחצו כאן.  חברת זיעור מייצגת את המאגר בארץ, ואפשר לקבל פרטים נוספים דרכם. גם ללא מנוי בתשלום ניתן ללמוד לא מעט מהמאגר, ועל כך בהמשך הפוסט.


כל המידע על Up To Date. לצפיה באינפוגרפיקה בקובץ PDF


מה במאגר?

כאן ניתן לקרוא על כל המאפיינים של מאגר Up To Date, וזהו תוכן העניינים
להלן מספר מקורות מידע שימושיים במיוחד:

What's New

בחלק זה מרכזים עורכי המדורים השונים את המידע החדש והחשוב בכל התמחות, שנוסף בשבועות האחרונים ועד חצי שנה אחורה. גם ללא מנוי תוכלו לקרוא את עיקרי הדברים, כולל רשימת הרפרנסים.

  (Practice Changing UpDates (PCU

בחלק זה תוכלו לקרוא את כל החידושים המעשיים בתחומים השונים,  מסודרים מהחדש לישן. מומלץ להתעדכן בתחילת כל יום עבודה :) להלן העדכונים הנוכחיים.


מידע למטופלים

המאגר מכיל למעלה מ -1500 דפי מידע עבור המטופלים בנושאים השונים לפי ההתמחויות הקיימות. דפי המידע הללו נכתבים על ידי עורכי המדורים עצמם, ומכילים מידע אמין ומהימן. הדפים מופיעים בשתי רמות: בסיסית או מעמיקה. גם אנשי מקצועות הרפואה יכולים להעזר בדפים אלה לקבלת מידע בנושאים פחות מוכרים, או בסיוע בהדרכת מטופלים. לא פחות חשוב - כל החומר עבור המטופלים הוא בגישה חופשית גם ללא מנוי. להלן הרשימה המלאה של המידע למטופלים , בה ניתן למצוא נושאים כמו דיאטה ומשקל הכוללת גם הדרכה בנושאי דיאטה ללא גלוטן או דלת אשלגן. גם בנושאים כמו סוכרת או נפרולוגיה לדוגמה יש התייחסות רחבה לנושאים תזונתיים.

מחשבונים רפואיים

באתר למעלה מ -160 מחשבונים רפואיים, ממוינים לפי קטגוריות. הגישה לרובם היא למנויים בלבד.

איך ניתן ללמוד עוד על על מאגר Up To Date ועל השימוש בו

אינפוגרפיקות

האינפוגרפיקות של Up To Date מספקות מידע מאיר עיניים על המאגר והשימושים השונים שלו, לדוגמה האינפוגרפיקה המופיעה כאן לעיל. הגישה לאינפוגרפיקות היא חופשית גם ללא מנוי. 

סרטוני הדרכה

למאגר מספר סרטוני הדרכה בהם ניתן ללמוד על אופן החיפוש, השימוש באפליקציות למכשירים ניידים ועוד. הגישה לסרטונים אלה הינה חופשית גם ללא מנוי. 

וובינרים

החל משנת 2013 , מקיימים במאגר המידע UpToDate כל מספר חודשים וובינר העוסק בהיבטים שונים של תפעול המאגר וכיצד להשתמש בו באופן יעיל, כולל באפליקציה למכשירים ניידים. הוובינר האחרון התקיים ב -29.9.2015 ועסק במציאה מהירה של מידע קליני במאגר. הוובינרים הינם חינמיים גם למי שאין מנוי למאגר. ניתן להרשם לצפיה בוובינר בשידור חי, או לצפות בהקלטות של וובינרים קודמים.
לצפיה בוובינר האחרון ספטמבר 2015 ובוובינרים קודמים באתר  Up To Date.
לצפיה בוובינר האחרון בערוץ היוטיוב של Up To Date.

בוובינר זה, שארך כ - 30 דקות,  נדונו מספר נושאים:
חלק 1: הדגמה של אופן קבלת מענה על שאלות קליניות
למשל איך מאבחנים בעית גדילה לגובה בילדים.
חלק 2: כלים שונים הקיימים במאגר
א. חיפוש בשפות שונות (בעברית עוד אין... אך בספרדית, פורטוגזית, איטלקית, צרפתית, גרמנית, סינית ויפנית כן)
ב. אפשרות שימוש בקיצורים רפואיים מקובלים בחיפוש.
ג. הופעת הצעות למילות חיפוש תוך כדי הקלדה.
ד. כיצד ניתן לפנות ישירות לכותב של כל פרק לשאלות והערות (למנויים בלבד).
ה. איך לאתר נתונים גרפיים וסרטונים בנושא מסוים, ולהורידם למצגות.
ו. מידע על מדורים Whats New, PCU.
חלק 3: מענה על שאלות מהקהל


מידע למשתמש

מידע נוסף ניתן למצוא ב -  User Manual. בין היתר תוכלו לראות שם איך לצטט נושא מ -Up to Date כרפרנס.

רשתות חברתיות

ברוח התקופה, ניתן ומומלץ לעקוב אחרי חידושים גם ברשתות החברתיות. ל- Up To Date ערוץ יוטיוב, דף פייסבוק , חשבון טוויטר ודף בלינקדאין.  ניתן להתעדכן שם בין היתר בחידושים במאגר, וובינרים קרובים, ולהשתתף בחידונים. אפשר גם להרשם בחינם לקבלת מידעון בדואר האלקטרוני דרך קישור בתחתית דף הבית


מידע חופשי ב - Up To Date

גם אם אין לכם מנוי למאגר, תוכלו ליהנות מגישה חופשית לחלק מהמידע הרב הטמון בו:


  1. מידע למטופלים - מידע איכותי שיכול לשמש גם אנשי מקצוע בתחום הרפואה.
  2. מדור מה חדש?
  3. מדור PCU 
  4. וובינרים
  5. אינפוגרפיקות
  6. הרשימה הביבליוגרפית  של הנושאים השונים
  7. נושאים להדגמה. המאגר מאפשר כניסה חופשית למספר נושאים על מנת להדגים את האופן בו מוצג החומר במאגר. תבדקו, אולי זה בדיוק מה שאתם צריכים?
  8. מעקב ברשתות החברתיות ובמידעון

ונסיים בחיוך

2 תגובות:

  1. תודה טל . זה עזר ומועיל. יחד עם זה לא הצלחתי למצוא ברשת גישה להתחברות מהירה למאגר עבור אונ ת"א לתלמידי רפואה, אז כותב לכם קישור פה לגישות מכל מוסדות הלימוד כי מאגר uptodate זמין לגישה ישירה בהתחברות מהירה גם לרופאים, לציבור וגם לתלמידי אוניברסיטאות לצד מאגרי מידע אחרים. כאן מצאתי גישות ישירות להתחברויות לכל המוסדות

    https://www.hadoctor.co.il/מאגר-uptodate/לימודי-בריאות-ורפואה/

    השבמחק
  2. הי תודה על התגובה, לא הבנתי בדיוק למה כוונתך. בכל אתר של ספרית פקולטה לרפואה יש גישה למאגר, צריך כמובן פרטי גישה למאגרים מטעם האוניברסיטה כי זה לא מאגר בגישה חינמית

    השבמחק