יום שבת, 31 בדצמבר 2016

איך להשיג מאמר בשבעה שלבים - מדריך למאותגרי טקסט מלא

האתגר: מציאת מאמרים מסויימים בטקסט מלא. גם אם אתם בעלי גישה למאמרים בטקסט מלא דרך אוניברסיטה או מקום עבודה, לא פעם אתם בודאי נתקלים במאמרים ממקורות שהספריה שלכם אינה מנויה אליהם. שלא לדבר על מי שאינו מקושר למנוי כלשהו למאגרי מידע, ואז האתגר גדול בהרבה...
הרשתות החברתיות הקלו במעט בנושא זה, בכך שהן מאפשרות יצירת קשר מיידי עם קולגות בנסיון להשיג מאמרים. אך כפי שאומרת אלכסנדרה אלבקיאן, המייסדת של האתר Sci-Hub,  זו שיטה מאוד לא יעילה. האתר Sci Hub, שקיים כבר בשנת 2011, תפס תאוצה רבה בתקופה האחרונה ברחבי העולם וגם בישראל. זהו אתר פירטי להורדת מאמרים אקדמיים, ואלכסנדרה מתמודדת בשל כך עם תביעות על הפרת זכויות יוצרים מצד המו"לים השונים, ובעיקר אלסביר. בינתיים היא מצהירה שאין בכוונתה להיכנע, והיא אף מתכוננת להמשיך ולפתח את האתר.
להלן ריכזתי מספר אתרים ושיטות שיכולים לסייע בפתרון הבעיה: השגת מאמר בטקסט מלא למאותגרי גישה.
יש לפעול על פי סדר הרשימה: אם שלב מסוים לא הביא את התוצאה הרצויה, יש לעבור לשלב הבא.



תמונה1. מחפשים מאמרים מלאים בזכוכית מגדלת...

שבעת השלבים לאיתור מאמר בטקסט מלא ברשת


1. שלב ראשון - בדיקה באתר booksc.org

אתר שלא מספק כמעט מידע  על הרקע שלו והעומדים מאחוריו. גם  דף הפייסבוק אינו מספק מידע רב . הגעתי לאתר במקרה לאחר שקראתי עליו בתגובה לפוסט בבלוג של חנן כהן שעסק בנושא של איתור מאמרים בטקסט מלא ברשתות חברתיות אקדמיות, עליו ארחיב בהמשך.
באתר ניתן להוריד בחינם מעל 50 מליון מאמרים מדעיים, ומעל 2 מליון ספרים בנושאים שונים. האתר נגיש בשפות שונות, כאשר החלק של הספרים נראה מפותח יותר בשלב זה וכולל בין השאר יותר שפות, גרסה למכשירים ניידים ותוסף מותאם לדפדפני פיירפוקס ואינטרנט אקספלורר.
באזור להורדת מאמרים באתר מומלץ להדביק בחלונית החיפוש את שם המאמר, וניתן גם לצמצם את התוצאות לטקסט המדויק בלבד.
אם לא מצאתם את המאמר המבוקש גם כאן: עברו לשלב הבא.

2. שלב שני - בדיקה ברשתות חברתיות אקדמיות

רשתות חברתיות אקדמיות הן רשתות שבהן מעלים חוקרים את פרסומיהם, לעתים קרובות בטקסט מלא. רשתות חברתיות אלה הן researchgate.net ו - academia.edu. על נושא זה מסביר יפה חנן כהן בבלוג שלו. אני רק אוסיף שלמיטב נסיוני יש להיות חברים ברשתות אלו על מנת להוריד מהן את המאמרים בפועל. את החיפוש ניתן לעשות ברשת החברתית עצמה, או כפי שממליצים המומחים דרך החיפוש המתקדם של גוגל והגבלה לדומיין של הרשת.
למידע נוסף כולל הצגת אופן החיפוש קראו בפוסט קודם שלי על הנושא, ובסקירה של עמי סלנט.
אם לא מצאתם את המאמר המבוקש גם כאן - עברו לשלב הבא.

3. שלב שלישי - בדיקה בגוגל סקולר

גוגל סקולר מסייע באיתור מאמרים בטקסט מלא במספר אופנים.
  1. הדבקת שם המאמר המבוקש בחלונית החיפוש, ובדיקת הלינק בצד תוצאות החיפוש. אם החיפוש איתר את המאמר בטקסט מלא ברשת, הלינק יופיע בצד כמסומן בצהוב בתמונה 2. כאן בדוגמה למשל נמצא המאמר ברשת ריסרצ'גייט. 
  2. לינק נוסף שיפיע בצד תוצאות החיפוש הוא לספריה דרכה יש גישה למאמר. ניתן להגדיר עד 5 ספריות, בהן אתם מנויים או אולי מישהו מחבריכם, ממנו תוכלו לבקש את המאר למשל... את הגדרת הספריות עושים דרך הגדרות - קישורי ספריה. בדוגמה בתמונה 2 ניתן לראות שהמאמר קיים באוניברסיטה העברית. 
  3. בדיקת "כל הגרסאות" - תחת שם המאמר מופיעות גרסאות נוספות שלו ברשת. אולי באחת מהן הוא בגישה חופשית? שווה לבדוק. 
אם לא מצאתם את המאמר - עברו לשלב הבא.


תמונה 2. טקסט מלא בגוגל סקולר


4. שלב רביעי - בדיקה בגוגל

גוגל יודע הכל - אולי גם איפה ניתן למצוא את המאמר המבוקש בטקסט מלא. מומלץ לצמצם את החיפוש לקובצי PDF - הפורמט בו מצויים מאמרים בדרך כלל ברשת. ניתן לעשות זאת דרך חיפוש המתקדם של גוגל - בחירת סוג הקובץ, או פשוט הוספת המלים filetype:PDF  לשם המאמר. אגב החיפוש המתקדם היה מצוי עד לאחרונה תחת ציור גלגל שיניים, כעת ניתן למצוא אותו בהקלקה על הגדרות.
אם עדיין לא מצאתם את המאמר - עברו לשלב הבא.

5. שלב חמישי - בדיקה ב - PubPDF

האתר http://www.pubpdf.com/ מציע גם כן לעזור באיתור מאמרים בטקסט מלא. ניתן לעשות בו חיפוש, או לגלוש לפי קטגוריות נושאים או מחברים. האתר מצהיר שהוא אינו מעלה מאמרים לרשת, אלא רק עוזר באיתור אלה שכבר נמצאים בה. אם כבר הגעתם לשלב שש - שווה לנסות גם כאן.
אם עדיין לא מצאתם את המאמר - עברו לשלב הבא.

6. שלב שישי - כתיבת מייל למחבר המאמר

לאחר שנכשלו כל הנסיונות להשיג את המאמר באופן עצמאי ברשת - צריך לפנות לעזרה. ומי יכול לעזור אם לא מחבר המאמר עצמו? בכל מאמר מופיע אימייל של המחבר - נסו לפנות אליו אישית, בדרך כלל זה עובד.
אם עדין לא מצאתם את המאמר - עברו לשלב הבא.


7. שלב שביעי - פניה לחברים בקבוצות מקצועיות 

השלב השמיני והאחרון כולל פניה למי אם לא החברים שלכם ברשת. עדיף לפנות בקבוצות מקצועיות, למשל בלינקדאין ופייסבוק, שם יש יותר סיכוי שיהיה מישהו עם גישה למאמר וטוב לב כדי לסייע לכם.
שיהיה בהצלחה!

מאמרים בחינם מהעיתון JAMA

עוד קטנה לסיום: דרך לקריאת מאמרים מרשת JAMA: קריאת המאמרים באפליקציה של הג'ורנל. מורידים את האפליקציה למכשירים ניידים או למחשב הנייח, ודרכה אפשר לקרוא כל מאמר שהתפרסם ב - JAMA. רשום שזה לחודש אבל מנסיוני זה לא נאכף...


קריאה מהנה!

ספרו אם הצלחתם למצוא מאמרים בטקסט מלא בעזרת שבעת השלבים?
יש לכם מקורות נוספים להשגת טקסט מלא? שתפו!








3 תגובות: