יום שני, 28 באוגוסט 2017

הפלוס שבמדליין - מדליין פלוס

מדליין פלוס https://medlineplus.gov/ הוא אתר בנושאי רפואה ובריאות של משרד הבריאות האמריקאי - NIH. האתר קיים משנת 1998, ומתוחזק על ידי הספריה הלאומית לבריאות NLM, הספריה הרפואית הגדולה בעולם. האתר פונה לציבור הרחב, וכתוב בשפה פשוטה וברורה. המידע באתר עדכני ומבוסס על מקורות מידע מהימנים, כך שהן הציבור והן אנשי מקצוע יכולים למצוא בו שימוש רב. מידע נוסף על האתר כולל סרטון קצר ניתן לראות כאן. עוד על מדליין פלוס ניתן ללמוד מקטע קצר מתוך סרטון על מקורות מידע בתזונה מדקה 18:08 עד דקה 20.

תמונה 1. מדליין פלוס - מציין כיסוי של 1000 נושאי בריאות באתר. פברואר 2017


מידע בנושאי בריאות Health Topics

מקור המידע העיקרי באתר הוא דפי מידע בנושאי בריאות מגוונים תחת הקטגוריה Health Topics בדף הבית. בעת עליית האתר לאוויר בשנת 1998 היו בו 22 דפי מידע בנושאי בריאות, ולאחרונה ציינו באתר מעל 1000 דפים כאלה. למעלה ממאה מבין דפים אלה עוסקים בנושאי תזונה ומזון.

מה כולל כל נושא

כל דף בנושא מסוים כולל מידע רב, כפי שמסוכם בחלקו העליון כמוצג בתמונה 2, לדוגמה על הנקה. בנוסף לסיכום קצר על הנושא הנידון ניתן למצוא גם חדשות אחרונות והפניה לנושאים קשורים.
בקטגוריית Reasearch  ניתן למצוא מידע שרלוונטי אולי יותר לאנשי מקצוע (מודגש בצהוב): הפניה למחקרים רלוונטיים באתר Clinical Trials, והפניה למאמרים רלוונטיים בפאבמד. תחת Journal Articles ניתן לראות 3 מאמרים אחרונים, ולחיצה על see more articles תעביר אותנו לפאבמד, עם שאילתה מובנה מראש. השאילתה, שנבנתה על ידי אנשי מקצוע, נותנת מספר יחסית מצומצם של מאמרים רלוונטיים. לחיפושים המובנים ניתן להגיע גם ישירות מדף הבית של פאבמד תחת Topic-Specific Queries. הסבר על כך ניתן לראות בסרטון הבא מדקה 23:41 עד דקה 26. מידע נוסף על חיפושים מוכנים מראש ניתן לראות כאן.
בכל דף קיים גם קישור לעדכוני RSS בנושא (מודגש בצהוב מצד ימין). מידע נוסף על עדכוני RSS ניתן לראות כאן.


תמונה 2. הפניות למידע בראש כל דף של Health Topics

מדליין פלוס - מידע שימושי נוסף


  1. מידע על תוספי תזונה ותרופות.
  2. מידע רפואי בשפות שונות כולל רוסית וערבית. 
  3. עדכונים שוטפים של חדשות בריאות
  4. אנציקלופדיה רפואית ומילון רפואי
  5. אפשרות להרשמה מפורטת ביותר לעדכוני RSS
  6. פודקסט שבועי עם עדכונים מחדשות הרפואה (קישור תחת Videos & Tools)


2 תגובות: