יום שישי, 24 בנובמבר 2017

אלכסנדרה VS החוק: עדכונים אחרונים

אם אתם משתמשים באתר Sci-Hub, האתר הפירטי להורדת מאמרים אקדמיים שיצרה אלכסנדרה אלבקיין מקזחסטן בשנת 2011, אולי הבחנתם שבימים האחרונים האתר אינו עולה בחלק מהדומיינים שהיו בשימוש עד כה. זאת לאחר הפסיקה האחרונה של בית המשפט בתביעה שהגישה ה - American Chemical Society נגד אלכסנדרה בגין פגיעה בזכויות יוצרים. מעבר לפיצויים שנפסקו לטובת ה - ACS, קבע בית המשפט בנוסף שעל חברות האינטרנט לא לאפשר גישה לאתר שיתוף הקבצים.
אלכסנדרה בתגובה פרסמה ברשתות החברתיות דרכים אלטרנטיביות להמשך גישה לאתר, בהן שימוש בכתובת IP או גלישה דרך דפדפן Tor, המשמש לגלישה ברשת האפלה.
ולא, אין לה כל כוונה להפסיק ולהפעיל את האתר, למרות התביעות נגדה בסך של כעשרים מליון דולר.
למרות היותו אתר שנוי במחלוקת,  חוקרים וסטודנטים רבים ברחבי העולם משתמשים באתר, המכיל כיום מעל 64 מליון מאמרים, וזוכה למליוני כניסות מדי יום. לפי נתונים שפורסמו לאחרונה הוא מכסה כ - 85% מכל המאמרים האקדמיים הקיימים בתשלום. דעה שנשמעת יותר ויותר היא כי האתר Sci-Hub שינה ללא שוב את פני הפרסום של מאמרים אקדמיים לטובת פרסום בגישה פתוחה, וכי על המוציאים לאור להפסיק לנסות ולחסום אותו, אלא לגבש מודל עסקי אחר לפרסום המאמרים.


https://sci-hub.bz/

עוד משהו קטן על אלכסנדרה: לא כדאי להרגיז אותה

ברוסיה חוו לאחרונה חסימה של הגישה לאתר, וזאת לא בשל צו בית משפט, אלא בשל כינויו של פרזיט חדש על ידי מדענים רוסים המבקרים את פעילותה בשם  Idiogramma elbakyanae, על שמה של אלבקיאן. אלכסנדרה לא אהבה זאת בלשון המעטה, ובתגובה חסמה את הגישה לאתר ברוסיה.


גוגל אלרטס

הדיון על אלכסנדרה ופועלה הוא הזדמנות לספר על הכלי באמצעותו אני עוקבת בצורה שוטפת אחרי עדכונים בנושא. מדובר על גוגל אלרטס, כלי של גוגל המאפשר לעקוב בקלות אחרי נושאים שונים ברשת באמצעות יצירת התראות. בכל פעם שגוגל מזהה מידע הקשור להתראה שיצרנו, אנו מקבלים מייל (או עדכון RSS). מידע נוסף והוראות שימוש ניתן לקרוא במאמר של המידען עמי סלנט ובסרטון של ריצ'רד ביירן.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה