יום שבת, 25 באפריל 2020

מי אתה, Meta?


Search less. Discover more

META הוא כלי מבוסס בינה מלאכותית המאפשר לגלות מידע בתחום הביו-רפואה באמצעות יצירה ומעקב אחרי  Feeds מותאמים אישית. הכלי מבוסס על סטארטאפ שנוסד בשנת 2010 ,ונרכש על ידי קרן צ'אן-צוקרברג בשנת 2017 . Meta מכסה מאמרים מ – PubMed ומ – bioRxiv, וממש לאחרונה הוסף גם המאגר  medRxiv. המוטו של האתר  הוא Search less. Discover more, ועם זה אני מניחה שכל קוראות וקוראי הבלוג יזדהו. המשימה של גילוי המאמרים הרלוונטיים לך במהירות אינה קלה, במציאות בה (על פי Meta) מתווספים מדי יום מעל 4000 מאמרים חדשים בתחום הרפואה. זו למעשה היתה הסיבה ליצירת Meta מלכתחילה. השימוש בכלי הוא חופשי וללא פרסומות, בזכות התמיכה של קרן צ'אן-צוקרברג.

איך זה עובד?

השימוש ב - Meta מבוסס על מעקב אחרי  Feeds בנושאים שונים. ניתן לעקוב אחרי Feeds מוכנים הקיימים באתר, או ליצור Feeds אישיים. Feeds אישיים ניתן ליצור למשל על נושא, חוקר או כתב עת, או שילוב ביניהם. את ה - Feeds הקיימים ניתן גם לערוך. על יצירת ועריכת Feed ניתן ללמוד בסרטון הבא. על גילוי  Feeds מוכנים ניתן ללמוד בסרטון הבא. דוגמאות ל - Feeds מוכנים שמחכים לכם ב - Meta:
Nutrition & Diabetes
Diet and Multiple Sclerosis
HIV & Nutrition
Nutrition & Aging
ועוד ועוד...

בכל Feed ניתן לבחור לראות מאמרים מאותו יום או שבוע או חודש, וכן ניתן לסנן את המאמרים לפי סוג הפרסום, דוגמת סקירה, מחקר קליני או תיאור מקרה.

שמירת מאמרים וציטוטם

מאמרים לפי בחירתכם תוכלו לשמור לקריאה מאוחר יותר בתיקיות, או לסנכרן ישירות עם תוכנות לניהול ציטוטים. כעת ניתן לסנכרן עם תוכנת Mendeley. תוכנות נוספות יתווספו בהמשך. סרטון הדרכה על כך ניתן לראות כאן.

שיתוף ומעקב אחרי עדכונים

ניתן לשתף Feeds באמצעות קבלת קישור, אולם כדי לפתוח את הקישור על המקבל להרשם ל - Meta.
התראות על עדכונים ל - Feeds: ניתן לקבל אימייל שבועי עם עדכונים נבחרים, אולם כדי לראות את כל העדכונים יש להכנס לכלי עצמו. הרשמה או ביטול של אימיילים לעדכון אפשר לעשות דרך הפרופיל האישי ב - Meta.

מאמרים בטקסט מלא

במידה והמאמר שבחרתם בגישה חופשית, תקבלו גישה מיידית בלחיצה על כפתור View PDF  שליד המאמר (לאחר בחירה במאמר מסוים). ל - Meta  שיתוף פעולה עם הכלי Kopernio, כך שאם נרשמתם לכלי (בחינם) תוכלו לקבל גישה גם דרכו. גישה למאמרים דרך מוסד אקדמי אם יש לכם, אפשר לקבל ישירות דרך Meta במידה ויש שיתוף פעולה בינו לבין המוסד (הסבר כאן), או באופן עקיף באמצעות Kopernio במידה והמוסד אליו אתם משויכים עובד עם Kopernio. למידע נוסף על Kopernio לחצו כאן.

Meta & Covid -19

ב - META יש Feed מוכן בנושא Covid -19. ניתן פשוט לעקוב אחריו, או לערוך אותו ולהתאים אותו יותר לצרכים האישיים. על עריכת Feed ניתן ללמוד בסרטון הבא.

לסיכום

נראה ש - Meta הוא כלי שמושקעת בו הרבה מחשבה, תוך התייחסות לצרכים של אנשי מקצוע בתחום הרפואה, כמו חיפוש נוח, גישה לטקסט מלא וסינכרון עם תוכנה לניהול ציטוטים. האינטגרציה עם כלים נוספים כמו Mendeley ו - Kopernio מאוד מייעלת את העבודה. כמו כן ניכר שיש פיתוחים נוספים בדרך, הכלי עדין בגרסת בטא, וחידושים נוספים כל הזמן. עדכונים על החידושים ניתן לראות כאן. מידע ועזרה על השימוש ב - Meta  בצורה מפורטת ביותר ובליווי סרטוני וידאו ניתן לראות כאן. המלצה שלי - שווה להשתמש. מה דעתכם? 

תגובה 1: