יום שישי, 24 בפברואר 2017

קוקרין להמונים - CureFacts

סטרטאפ ישראלי בשם CureFacts שם לו למטרה להנגיש לציבור הרחב בצורה מהירה וברורה מידע אמין אודות יעילותם של טיפולים רפואיים שונים על פי מדדים של רפואה מבוססת ראיות.

איך הכל התחיל?

ארי מנור, מייסד החברה והמנכ"ל, מספר כאן בסרטון איך קיבל את הרעיון לסטרטאפ כאשר חיפש מידע אודות השאלה האם כדאי לתת לילדיו חיסון עונתי לשפעת כן או לא. הרעיון הגיע בסמוך לחצות הלילה,  אחרי שעתיים של חיפוש בגוגל ועוד 5 שעות של קריאת מאמרים רפואיים (בנוסף להיותו יועץ אסטרטגי ארי הוא גם בעל תואר שני בגנטיקה, ורגיל לקרוא מאמרים מסוג זה). הבנתי, מספר ארי, שאם אני זקוק למידע בסיסי כזה, בודאי גם אחרים יפיקו ממנו תועלת. לאור הסיפור הזה אין להתפלא שמידע על חיסוני שפעת הוא בין הראשונים להכנס למנוע החיפוש של CureFacts. ומה התשובה לגבי החיסונים אתם שואלים? למרות שהוא בעד חיסונים באופן כללי, ארי לא נתן חיסוני שפעת לילדיו.

ארי מנור


מידע רפואי לא אמין - פוטנציאל לנזקים

על פי כתבה שהתפרסמה לאחרונה בגיקטיים אחד מכל 20 חיפושים בגוגל הוא בנושא מידע רפואי (175 מליון חיפושים מדי יום על פי הסרטון). איכותן ואמינותן של התוצאות המתקבלות בחיפושים אלה הן בסימן שאלה, והסתמכות עליהן יכולה לגרום לשימוש בטיפולים מיותרים ומזיקים, לפגיעה בבריאות ובאיכות החיים של הציבור, וכמובן גם לעליה בהוצאות הבריאות על טיפולים אלה וגם על העלויות הנדרשות לטיפול בנזקים הנגרמים מהם, ומכך שלא נעשה שימוש בטיפול הנכון (או נעשה אך באיחור).
מנוע חיפוש חדש SEENSO עליו כתבתי לאחרונה מנסה לתת לציבור הרחב מענה טוב יותר מגוגל לחיפוש של מידע רפואי. מה מציע CureFacts?

הלוגו של  CureFacts

הפתרון של CureFacts

CureFacts על פי דבריו של ארי מנור, כפי שצוטט בכתבה לגיקטיים, היא פלטפורמה לרפואה מבוססת ראיות (לעוד מישהו זה מזכיר את קוקרין?) – המהווה נקודת מפגש למדע, מטופלים ורופאים. ״המידע שאנחנו מספקים לציבור מבוסס על סיכום סטטיסטי של כלל המחקרים הקליניים התקפים שהתפרסמו אי פעם, ומאפשר לכל אחד לבחור טיפולים בטוחים ויעילים, ולהימנע מטיפולים מיותרים ומזיקים (האחראים לכ-10% מהתמותה העולמית)״.


ב - CureFacts ניתן למצוא מידע על טיפולים רפואיים שנבדקו בניסויים קליניים. דוגמאות לטיפולים שניתן למצוא עליהם מידע הם ניתוחים, תרופות מרשם וללא מרשם, מכשור רפואי, ולתזונאיות שבינינו חשוב במיוחד: מידע על תוספי תזונה כולל ויטמינים ומינרלים וגם רפואה אלטרנטיבית כמו צמחי מרפא, נטורופתיה ורפואה סינית מסורתית.

האתר מדרג את הטיפולים הנבדקים מ"עוזר משמעותית", דרך "עזרה זניחה" ועד ל"לא אפקטיבי" ו"מזיק" על פי מספר רב של פרמטרים כמו כמות המחקרים התקפים שקיימים לגבי הטיפול, כמות המשתתפים במחקרים אלה, האם משך המחקר היה ארוך דיו, ומשתנים נוספים. מקור המידע הוא סקירות שיטתיות (Systematic Reviews, למשל ממאגר המידע קוקרין) וממקורות מידע נוספים, בעזרת כלי NLP (עיבוד שפה טבעית) ובצורה חצי אוטומטית. התוצאות עוברות לאחר מכן גם בדיקה והגהה על ידי רופאים.

דף הבית של CureFacts

מה באתר

מנוע החיפוש של CureFacts קיים כעת בגרסת אלפא, הנגישה רק עם הרשמה וקבלת אישור במייל. בהמשך ייפתח האתר לשימוש הציבור גם ללא הרשמה.
מספר הטיפולים ההתחלתי שהופיע באתר הוא מצומצם, וכלל את הנושאים שפעת, הצטננות וויטמין C, אך תכנים חדשים מוספים כל הזמן, כאשר כל מגוון הטיפולים, 10,000 במספר (על פי הסרטון) אמור להופיע באתר בתוך שנה.
המידע עליו מבוססות ההמלצות באתר מתעדכן על בסיס יומי, במידה והתפרסם מידע חדש הרלוונטי לנושא.

בכניסה לאתר ניתן להקליד נושא חיפוש, או לגלוש ולבחור נושא באינדקס.
ניתן לסנן את התוצאות לפי פילטרים שונים כמו הדירוג של הטיפול, אוכלוסית יעד מסוימת כמו גיל או מחלות רקע, וכן להשוות בין שני טיפולים שבוחרים (מישהו אמר איביי?).
לגבי כל טיפול ניתן להרחיב ולראות מידע נוסף, את המקור עליו מסתמך הדירוג, לשמור באזור האישי, או לשתף במגוון דרכים (מייל, הדפסה, רשתות חברתיות שונות).
המידע מונגש בצורה כזו שהוא מתאים לכל סוגי האוכלוסיות, החל מאנשים המתקשים בקריאה (אייקונים ברורים), וכלה באנשי מקצוע בתחום הרפואה היכולים לקרוא את המאמרים עליהם מבוססת ההמלצה.



האייקונים של CureFacts

האזור האישי

בהרשמה לאתר (כרגע לא ניתן ללא) לכל משתמש יש אזור אישי בו ניתן לשמור טיפולים שונים וגם לכתוב הערות לגביהם. בהמשך יהיה ניתן למלא שאלון ולקבל מידע מותאם אישית מהאתר.


מידע נוסף

עוד ניתן למצוא באתר בין היתר את העקרונות עליו נבנה, מידע על סקירות שיטתיות ורפואה מבוססת עובדות, רשימת ספרים מומלצים בנושאים רלוונטיים וכן אוסף סרטונים.



דוגמה לתוצאת חיפוש ב - CureFacts

לסיכום

מידע רפואי הוא בין סוגי המידע עליהם נעשים מרבית החיפושים ברשת. המידע במנועי חיפוש כמו גוגל הוא נגיש, אך קשה להתמצא בו ולסמוך על מקורותיו. אם רוצים להסתמך על פרסומים מדעיים בתחום הרפואה כמות המידע היא עצומה, הוא אינו נגיש לציבור הרחב, וגם אנשי מקצוע מתקשים לעקוב אחרי כל הפרסומים ולקבל החלטת מושכלות בעזרתם. היכולת לקבל מידע אמין בצורה מהירה ומובנת לכל, תוך שילוב של טכנולוגיות חדשניות ותחת בקרה של רופאים, כפי שמציע CureFacts, היא יתרון עצום הן לציבור הרחב והן לאנשי מקצוע בתחום הרפואה. מענין לעקוב אחרי האתר, התכנים החדשים שיהיו בו והשרותים שהוא יציע בהמשך. אפשר להרשם ולעקוב אחרי CureFacts גם בדף הפייסבוק שלהם, בו מופיעים עדכונים שוטפים. מידע נוסף ניתן גם לקרוא כתבה שהתפרסמה בנושא באתר חדשנות רפואית.



2 תגובות:

  1. לפני טיפולים רפואיים יש גם ויטמינים חיוניים לגופנו היכנסו לאלטמן לפרטים נוספים

    השבמחק
  2. גם ויטמינים לא תמיד יעילים ואף יכולים להזיק. צריך לבדוק לפני שנוטלים.

    השבמחק